Re: [WINNT] plik stronicowania (tuning słabeusza)

To: winnt@man.lodz.pl
Subject: Re: [WINNT] plik stronicowania (tuning słabeusza)
From: "ACMM-033" <valhalla@interia.pl>
Date: Wed, 23 Oct 2013 14:00:50 +0200

Użytkownik "cac" <cacup@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:52677ed7$0$2293$65785112@news.neostrada.pl...
A pamięci RAM - PRZYNAJMNIEJ 1 GB? (nie mylić z tą na grafice)
Inaczej lepiej powróć do XP...

RAM 1 GB, w poprzednim poście zlało mi się to z grafiką, sorry. Ile pamięci ma karta - nie wiem (zapewne mało)

Karta ma znaczenie, dobrze, aby byłe lepsza, niż gorsza (ma to duże znaczenie w niektórych aplikacjach, choćby... w Pasjansie...). Pamięci masz zdecydowane minimum, pójdzie na tym, ale będzie młócić swapem. Dokup mu pamięci, to nie jest takie koszmarnie drogie, chyba, że starsze moduły, to one są trochę kosztowniejsze, ale w granicach realnych możliwości. 2GB powinno wystarczyć, dla próby poćwiczyłem W7 z wyłaczonym swapem i chodził bardzo przyzwoicie.

wiem że mało, ale upchnąłem się ze wszystkim (usuwam deinstalatory hotfixów, śmieci różne i pilnuję, żeby mieć kilka GB zapasu na partycji systemowej). W

Starałbym się nie wychodzić poza 50% zajetości tej partycji.

każdym razie - Win nie pyszczy o brak miejsca

To masz na razie spokój na jakiś czas.

w sumie logiczne, bliżej osi dysku mam chyba C (systemową), bo ją zakładałem jako pierwszą, stąd stronicowanie na C i tylko na C...

Nie ma t wielkiego znaczenia, choć rzeczywiście, im szybciej, tym lepiej. Można użyć dysku SSD (są też wersje PATA SSD do laptopów). Ważne, by transfer był stabilny i bez zająknięć.

[swoją drogą: jak sprawdzić która partycja jest bliżej osi dysku? po cylindrach? jak to sprawdzić ?]

Zwykle pierwsza, o niższych numerach, jest bliżej początku dysku, ten jest liczony od zewnątrz, jak płyta gramofonowa winylowa. W odróżnieniu od płyty CD/DVD, gdzie plytę liczy się od środka. Sporadycznie trafiają się/ trafiały się dyski twarde, też liczone od środka.

(wyrzucenie swapa w osobne miejsce)
bardzo chętnie! poproszę! nawet dla samego sprawdzenia czy wydajność trochę podskoczy

Niebawem zamieszczÄ™ opis, 2-3 dni.

Rozumiem, SD przeznaczę wyłącznie na RB

Otóż to. Poza tym, częste młócenie kartą SD zajedzie ją - komórkę pamięci można porównać do klucza w zamku - zapis (zmiana stanu), to przekręcenie klucza w zamku, wiele takich przekręceń, to zamek w końcu się wyrobi i może zacząć stwarzać problemy, zacinać się, lub nawet w ogóle przestać działać, bo szajbki tak się wyrobią, ze przestaną trafiać na swoje miejsce.

w netbooku W7 był wrzucony firmowo, aż takiego scisku na przesiadkę na XP nie mam. dołożenie pamięci też nie wiem czy wchodzi w rachubę, nawet nie wiem jak sie dostać do środka tego komputera, dziwny jest jakoś

To się jakoś tak otwiera, że trzeba złapać, gdzie jest zaczep, złapać to tak, by nie wyłamać, otworzyć jeden, reszta powinna powinna pójść łatwiej... tyle podpatrzyłem.
Zdecydowanie popieram dołożyć pamięci.

zauważyłem, że stronicowanie założył mi na C w ponad 2000 fragmentach!!! Już go zdefragmentowałem do 1 ciągłego pliku.

Nie będzie takiego fruwania głowic po dysku, a każdy przelot, to kilka milisekund w plecy, Dziwnie szybko przedrostek "mili" znika sprzed określenia, a nawet szybko zastąpi go inny - deka, hekto, kilo... Każda oszczędzona milisekunda jest cenna. To zależy też od intensywności używania, gdy się od czasu do czasu czyta pocztę, to te kilka sekund dłużej nie ma istotnego znaczenia. Ale jak już się intensywniej pracuje, to milisekundy bardzo szybko narosną do wartości denerwujących.

jak/czym formatować taką partycję? systemowy formater ma tylko NTFS, FAT32 i exFAT.

FAT12, to dyskietki i małe partycje na twardym, FAT16, znana po prostu jako FAT, to starsze partycje z czasów DOS, NTFS, nie sformatujesz dyskietki, chyba, że ma minimum coś koło 2.7MB, exFAT, to właśnie FAT64 (wzięte od wielkości liczby reprezentujacej wielkość pliku - 2^64-1 bajtów max). FAT64 jest rzadziej używanym zamiennie określeniem exFAT. Można by na to przerzucić, choć ostatecznie nie wypraktykowałem, swapa, z dużymi clusterami, które teoretycznie mogą być bardzo duże, praktycznie (zakładałem i chodziło prawidłowo) kończą się na 32 MB, pozwala to zminimalizować ilość sektorów zużytych na mapę FAT, co teoretycznie może oszczędzić miejsca. FAT64 nie dotyczy też ograniczenie obecne w FAT32, o minimalnej wielkości partycji. Może ona mieć 10 MB i mniej. FAT32 minimum 32 MB. Sformatować? systemowym. Można użyć też któregoś z darmowych programów do zarządzania o obróbki partycji, ja używam Partition Wizard Home Edition, ale jest sporo innych równie dobrych.

Dać opis, jak zlokalizować swapa w osobnym miejscu i odebrać mu literkę?

dać!!!

Góra 2-3 dni, a może mi się szybciej uda, sporządzę taki opis. Sam będę sobie wydzielać swapa poza systemową, to jak mi nie pójdzie... mięc mam motywację, zeby się postarać :)) Przyjąłem już założenie, że swapa położę na zwyczajnej partycji FAT16 o maksymalnym rozmiarze nie-NT, czyli dla bloków 32KB, aby w razie czego można byo użyć DOSowych narzędzi. Reszta - jak dokonam "przejścia" :)

--
ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.