Neostrada

Autor: Rafal Galinski (rafal.galinski_at_mail.tpsa.pl)
Data: Tue 11 Sep 2001 - 17:06:34 MET DST


Szanowni Państwo,

Dziękuję serdecznie za Państwa komentarze umieszczone na liście. Pragnę
zapewnić, iż staramy się je wszystkie uważnie przeglądać. Proszę pozwolić mi
na podjęcie polemiki.

Najpierw wyjaśnienie generalne

Neostrada ma być wysokiej jakości usługą szerokopasmowego dostępu do sieci
Internet i usług internetowych. Jej odbiorcami mają być klienci mieszkaniowi
oraz małe i średni firmy - klienci, których sposób funkcjonowania w sieci
jest raczej pasywny. To czego oni w naszym przekonaniu potrzebują to stały,
szybki dostęp i usługi hostingowe (email i własna strona internetowa, - pod
własną domeną) oraz, już niedługo, rozwiązania niezbędne do e-commerce i
e-entertainment (biling za usługi IP - opłaty za transfer danych za MB,
bezpieczeństwo - certyfikaty PKI). To co jest jeszcze niezbędne to dobra
obsługa klienta: elektroniczne zamówienie usługi, minimalizacja ilości
kontaktów z TPSA, szybka instalacja oraz outsourcing wszystkich problemów IT
klienta na dostawcę usługi (TPSA).

Wierzę, iż pojemność polskiego rynku w 2002 r. na tego typu usługi to
200-300 tysięcy użytkowników. Tak pokazują badania różnych agencji (IDC,
Forrester itd). Aby więc zaspokoić takie potrzeby musimy wprowadzić produkt
masowy - szybka realizacja usługi i umiarkowana cena. Co do ceny w tej
chwili ujawnię jedynie, iż planujemy jej obniżkę (przepraszam, ale więcej
nie wolno mi mówić).

Neostrada w tej formie nie jest więc, skierowana do tych, którzy chcą
prowadzić własną aktywną działalność w Internecie (serwery FTP, e-commerce,
itd). Dla tych którzy potrzebują stałego adresu IP, symetrycznych łączy,
gwarancji pasma itd., posiadamy w ofercie rozwiązania POLPAK-T, (obecnie
może drogie, ale wkrótce wprowadzimy również SDSL, które będą tańsze).

Czy powyższe założenia się sprawdzą? No cóż, pokaże to rynek oraz nasza, TP
SA, sprawność organizacyjna we wdrożeniu usługi. Państwo nas ocenicie.
Wierzę jednak, iż opisana powyżej oferta, szczególnie przy pewnym spadku
cen, będzie bardzo konkurencyjna także wobec oferty operatorów sieci TV
kablowej.

Limitu wymiany danych

Limity zostały wprowadzone min. ze względów bezpieczeństwa sieci. Nasze
ostatnie doświadczenia z "robakiem CODE RED" pokazały, jak ciężko jest
uświadomić klientowi, że jego maszyna generuje ruch, który ma na celu
utrudnić pracę innemu użytkownikowi. Obecnie, wdrożenie na masowa skale
rozwiązania ograniczającego taki niepożądany ruch, jaki generuje CODE RED,
jest nierealne. Przy dużej ilości użytkowników dostępu szerokopasmowego,
problem ten zostanie zwielokrotniony. Wprowadzenie limitów spowoduje, że to
w interesie klienta będzie aby nie generował niepotrzebnego ruchu i szybko
interweniował po swojej stronie zgodnie z zaleceniami dostawcy usługi.

Proszę zauważyć, iż zapowiadamy wejście w życie limitów od 1 kwietnia br.
Mamy więc dużo czasu, aby ocenić w jakiej wysokości i czy w ogóle jest on
potrzebny. Zapis o limicie jest umieszczony w cenniku, a cennik ten z
pewnością w tym okresie się zmieni (chociażby ze względu na zapowiadany
powrót do 22% stawki VAT).

Limity zostały ustalone na poziomie, który wydawał nam się wystarczający dla
opisanego powyżej profilu użytkownika. Nie jest naszym celem zarabianie na
ruchu pakietów. W ciągu najbliższych tygodni będziemy mogli ocenić właściwy
poziom limitów.

Limity zostały ustalone progresywnie. To naturalne, że chcemy zachęcać
klientów do migracji do wyższych opcji usługi.

Planujemy wprowadzenie systemu rozliczania za usługi internetowe. Dostępne
na świecie rozwiązania pozwalają pobierać opłaty za usługi Internetowe
(płatne treści) w oparciu o ilości przesłanych pakietów. Takie systemy
działają, dlaczego nie miałaby działać i u nas?

Stały adres IP

Proszę o uwzględnienie wyjaśnień, które dotyczą opisu adresatów usługi. Dla
większości z nich dynamiczny adres jest rozwiązaniem bardziej bezpiecznym, a
do uwierzytelniania już niedługo będą mogli używać PKI. Na razie zakładam
utrzymanie dynamicznego adresu. Nie potrafię jeszcze powiedzieć, czy i kiedy
wdrożymy opcjonalnie możliwość uzyskania adresu stałego.

12 miesięczna "lojalka"

Jest to standard u operatorów komórkowych. Urządzenie końcowe w przypadku
ADSL też kosztuje kilkaset USD. Jego amortyzacja jest więc dla nas ważna.
Planujemy wprowadzenie możliwości, aby klienta sam kupował sobie
gdziekolwiek dowolny modem ADSL i kupował do nas jedynie usługę dostępu. Na
razie jednak jest to niemożliwe: urządzenia są wciąż zbyt mało
zestandaryzowane, a my mamy jeszcze za mało doświadczeń, co do działania w
warunkach naszej sieci.

Kompetencje pracowników BOK, 0-800 i innych

Poziom wiedzy pracowników obsługi klienta będziemy stale poprawiać. Mam
świadomość tego problemu i pracujemy nad tym. Min. po to uruchomiliśmy 0800.
Przepraszam za wspominane przez Państwa nieprzyjemności.

Łącza międzynarodowe

Już nastąpiła poprawa na wejściu do Europy. Od miesiąca można np. słucha
Radio 1 z serwera BBC w Londynie, (70 kilo stałej transmisji - przynajmniej
u mnie w domu) W przeciągu kilku tygodnie nastąpi uruchomienie dodatkowych
łączy zagranicznych i znikną problemy z transferem do Stanów. Moją ambicją
jest doprowadzić do podobnej transmisji jak u jednego z naszych konkurentów
(ISP) o bardzo mało wykorzystanej sieci. To nastąpi - tak jak w październiku
ubr. przestało wreszcie być problemem "wbić" się na modem 0-20.

Podsumowując, nie zakładam, iż mój email Państwa przekona. Oczywiście należy
potraktować go jako "mowę-trawę". Wierzę jednak, iż już w ciągu najbliższych
miesięcy przekonają się Państwo, iż oferta usługi Neostrada jest
najkorzystniejsza na rynku i - co więcej - o dobrym stosunku ceny do
jakości.

Szczerze mówiąc, życzę tego również sobie...
...poniekąd nawet bardziej niż Państwu.

Łączę wyrazy szacunku,

Rafal Galinski
Departament Strategii TP S.A.
ul. Nowy Swiat 6/12
00-400 Warszawa
tel. (+ 48 22) 8286940
fax. (+ 48 22) 8286933
e-mail: rafal.galinski_at_mail.tpsa.pl <mailto:rafal.galinski_at_mail.tpsa.pl>

PS: W ciągu tygodnia otrzymaliśmy już naprawdę dużo przedłużonych umów od
Klientów pilota. Proszę pozwolić na następujące domniemanie: Zadowolonych
Klientów Usługi Neostrada.



To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Wed 19 May 2004 - 17:00:08 MET DST