Re: Spam i crossposting

Autor: Piotr Skulski (sqlasek_at_snack.p.lodz.pl)
Data: Thu 06 Feb 1997 - 21:34:52 MET

Jaroslaw Rafa wrote:

> Dnia 6 Feb 97 o godz. 13:12, Piotr Skulski napisal(a):
>
> [Rozumiem ironie Twojego listu, bo ciebie samego niedawno potraktowano jako
> spamera, ale jezeli podejsc do niego zupelnie powaznie, to:]

Moje osobiste doswiadczenie sprzed paru dni (o nim na koncu),
spowodowalo, ze zdecydowalem sie odezwac. Nie wplynelo natomiast na
tresc moich wypowiedzi.

Otoz rzecz polega na tym, ze pomiedzy dokumentami EFF i innych grup
organizujacych zycie w sieci a pomyslami polskich uzytkownikow zieje
przepasc ignorancji.
Juz z miesiac temu mialem dosc ostra, choc zupelnie teoretyczna dyskusje
na pl.*.prawo. Wynikalo z niej, ze najbardziej akceptowana definicja
spamu jest "ten sam list wyslany duuuuzo razy", a najbardziej chwalona
reakcja na to jest zbombardowanie skrzynki nadawcy.
Dyskutantow interesowalo tylko jak to zrobic skutecznie i nie narazajac
sie na odwet.
Moralnosc Kalego w rozkwicie. Jak oni mnie, to zle; jak ja ich, to
dobrze.

Calosc dyskusji jest zapewne dostepna w archiwum.

Zarowno wtedy, jak i teraz uwazam to za barbarzynstwo, a to z
nastepujacych powodow:

1. Brak (wsrod polskich uzytkownikow) dopracowanych, obiektywnych zasad
i kryteriow oceny co jest naduzyciem sieci, a co nie jest. Wynika z tego
pelna dowolnosc w interpretacji.

2. Brak zasad NEGOCJACYJNEGO rozstrzygania przypadkow 'szarych' lub z
innego powodu spornych. Negocjacje sa w ogole malo popularne. Wygrywa
ten, kto potrafi lepiej zbombardowac.

3. Kompletne oderwanie od normalnych zasad prawa _cywilnego_, ktore
reguluje spory miedzy osobami prywatnymi - rowniez w sieci. Zamiast tego
pojawiaja sie samozwanczy 'stroze sieci', skupiajacy w jednej -
najczesciej anonimowej - osobie funkcje prokuratora, sedziego i kata.

4. 'Pomrocznosc jasna' ktora kaze twierdzic, ze wyslanie 100 listow po 3
KB jest naduzyciem sieci i niepotrzebnym przeciazaniem infrastruktury, a
wyslanie w odpowiedzi 1000 anonimowych listow po 10 KB jest dzialaniem w
obronie sieci, etycznym i ogolnie w porzadku. Wysoce logiczne, no nie?

5. Brak _pozytywnych_ wskazowek w polskich zasobach. W przytaczanych
przez Jarka i innych tekstach sa informacje, czego sie moze spamer
spodziewac, jakie to rozne nieprzyjemne rzeczy spamerom robiono itd.
itp. Brakuje dwoch drobiazgow: dokladnego kryterium, co to jest spam i
porady, jak sobie poradzic z nim _bez_ _generowania_ _wlasnego_ _spamu_.
A na swiecie takie metody sa znane i zalecane.

Slowem, panuje dzicz zupelna.

A przeciez mozna to zalatwic inaczej. Przykladami sluze:
- Proby rozbicia Dziennikarza ukrocone srodkami technicznymi - na
powszechne zyczenie uczestnikow, a nie z widzimisie jakiegos swira.
- pl.rec.travel vs. Anti-Warta - dzieki negocjacjom udalo sie wyjsc z
bardzo konfliktowej sytuacji.

Ale przeszkolony technicznie i nacpany opowiesciami o hackerach malpolud
nie nadaje sie raczej do rozwiazan negocjacyjnych. Jedyne negocjacje o
jakich slyszal odbywaja sie miedzy modemami.

A teraz obiecana anegdotka. Majac juz jakie taki pojecie o tym, co mnie
czeka (najpierw kastruja, a potem tlumacz, zes nie wielblad) napisalem
rozsadnie krotka reklame mojego serwisu. Nastepnie za posrednictwem
usenetu puscilem ja jako oddzielne przesylki na dokladnie 6 list.
Oprocz tego, ze jakis 'moron' rozplakal sie publicznie na liscie,
dostalem - w kilku kopiach - list, ktory zalaczam ponizej.
Jest on dla mnie klasycznym przykladem tego jak polski interneciarz
wyobraza sobie zwalczanie naduzywania sieci. Kopii tego bylo cos z piec,
wlasciwie ni przypial, ni przylatal. Za malo na mail bombe, a na
przekazanie wiadomosci wystarczyloby raz. Dla wiekszej jasnosci zalaczam
naglowek w formie zrodlowej. A co do tresci listu, to naprawde warto go
dokladnie przeczytac i wyobrazic sobie faceta, ktory tak widzi swiat.

Pozdrawiam, Piotr Skulski