Re: Spam i crossposting

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Thu 06 Feb 1997 - 15:33:47 MET

Dnia 6 Feb 97 o godz. 13:12, Piotr Skulski napisal(a):

[Rozumiem ironie Twojego listu, bo ciebie samego niedawno potraktowano jako
spamera, ale jezeli podejsc do niego zupelnie powaznie, to:]

> Kazdy e-mail wyslany bez zaproszenia lub upowaznienia w ilosci wiekszej
> niz jeden egzemplarz. Dla tekstow zwiazanych z biznesem (oferty, reklamy
> itp.) liczy sie osobno kazda kopia powielona przez listserver.

> Kazdy news wyslany bez zaproszenia lub upowaznienia w ilosci wiekszej
> niz jeden egzemplarz.

No nie przesadzajmy z tym jednym egzemplarzem... W podrecznikach typu "EFF's
guide" na ogol granice sie ustawia na 10...

> Wyslanie dowolnego tekstu na wiecej niz jedna grupe dyskusyjna -
> niekonieczne w tym samym czasie.

crossposting = wyslanie *dokladnie tego samego listu* *rownoczesnie* do
wiecej niz jednej grupy Usenetowej (jest to widoczne w naglowkach, taki
posting ma w naglowku kilka grup)
multiple posting = wyslanie *takiego samego*, lub bardzo podobnego listu, do
wiecej niz jednej grupy Usenetowej, niekoniecznie w tym samym (ale w
zblizonym) czasie.
Te dwa pojecia sa czesto mieszane ze soba.
Jest jeszcze cos takiego jak excessive crossposting (ECP) i excessive
multiple posting (EMP). To sa poprawne okreslenia ktorych powinno sie uzywac
zamiast pojecia "spam". Mamy z nimi do czynienia gdy list jest wyslany do
10 lub wiecej grup.

> Taka, jaka sobie wymysli ktos, kto Cie bedzie chcial sterroryzowac.

Tak jak napisalem - rozumiem dlaczego tak piszesz.
Istnieja jednak dosc powszechnie przyjete definicje.
Aha, zapomnialem o najwazniejszym: jezeli pisze sie cos, co do czego ma sie
watpliwosci, czy miesci sie to w temacie grupy, czy nie, zawsze na wszelki
wypadek dobrze jest zaczac list od: "przepraszam, jezeli to nie na temat, ale
nie wiem gdzie napisac". Uzycie takiej formulki - oczywiscie jezeli
rownoczesnie nie zrobisz tego np. w 10 grupach - w zasadzie zabezpiecza cie
przed potraktowaniem twojego listu jako spamu.
(To raczej nie bylo skierowane do ciebie, tylko do Jarka Zielinskiego, ktory
pytal co to jest spam).
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa
   raj_at_inf.wsp.krakow.pl