Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] 2.5" NASy domowe z WiFi 5 GHz

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] 2.5" NASy domowe z WiFi 5 GHz
From: Irokez <no.email@wp.pl>
Date: Tue, 14 Jun 2022 18:03:01 +0200
W dniu 13.06.2022 o 22:57, Eneuel pisze:

BTW -- chyba masz w swoim NAS dyski SSD, bo HDD z dysku na dysk
  ciągną u mnie z zawrotną ;) szybkością sięgającą w porywach aż
  7MB/s, czyli znacznie poniżej możliwości nawet mojej Tendy -- Ty
  (jak kiedyś pisałeś) masz WiFi6, czy jak kto woli
  ax...

Tak bez żadnych uszczypliwości... coś jest nie tak. Albo naprawdę stary sprzęt, albo antywirus tak zamula (miałem takie przypadki, proponuję go odinstalować, zrobić test wtedy i ewentualnie nowa instalacja lub zmiana na coś innego o ile to nie systemowy z Win10), albo dysk umiera. Mi się dysk WD Blue 500GB 2,5" w laptopie kończył właśnie takimi objawami, transfer ledwo dobijał do 10MB/s, z reguły mniej, Windows 7 uruchamiał się "wieki". Niby nic ciekawego nie było w SMART, ale zgrałem dane na nowy i problem znikł.
Więc w razie czego jak masz coś ważnego, zrób kopię.

Wprawdzie tyle ciągną te dyski na końcu swej powierzchni, ale to
  jedne z najszybszych talerzowych dysków 2.5" w ogóle...

Do NAS'a swojego staruszka TS-253A wsadziłem dla testu wyciągnięty ze starego laptopa Seagate BarraCuda Pro 1TB 2,5", i bez problemu ciągły zapis (filmy około 20GB na plik) po 1GBit ethernet ponad 100MB/s.

: Nie napisałeś czy chcesz tylko trzymać pliki,

Mam luźne dyski 2.5" -- chciałem do nich kupić obudowy USB, więc
  pomyślałem o NAS... Pytałem o coś taniego -- więc chyba o coś
  najprostszego, ale z WiFi, najlepiej WiFi 5 GHz, bo mam taki
  APek, kupiony za aż ;) 75 PLN na ,,rozdrożu", czyli w
  Carrefourze...

Jak już wspomniałem, tanio to tylko składanie coś na R-pi albo obudowa Mini-ITX NAS i płyta Mini-ITX na Intel/AMD. Nie jest to niestety "gotowiec" tylko samemu składasz soft. Do 2 dysków gotowca tanio można jeszcze Zyxel kupić. Mam, używam wyłącznie jako dysk sieciowy. Ale jak chcesz więcej dysków to przestaje być tanio.

-&-

Przepraszam Irokez, jeśli Cię ranię, ale wygląda mi na to, że
  bajerujesz.. >
Kopiuję pliki wielkości ~40 GB z dysku talerzowego na inny
  talerzowy dysk w laptopie... Rzekomo oba dyski na początku swej
  powierzchni dają się czytać z szybkością sięgającą 150MB/s, ale
  rzeczywiste kopiowanie daje w porywach 7 MB/s...

Jak wyżej napisałem, coś nie tak.

Coś też kiedyś wspominałeś o sensowności APka WiFi AC bez
  gigabitowopersekundowego łączą przewodowego...

Coś plączesz... :)

tak, pisałem, w kwestii sprzedaży punktów dostępności AC 750Mbit z portem 100Mbit. Podsumowanie było takie, że firmy wyprzedają złom elektroniczny z piwnic, bo 97% gospodyń domowych nie wie widzi różnicy. Finalnie kupiłem punkt dostępowy z portem gigabitowym. Dla mnie jest różnica czy kopiuję z laptopa po WiFi 10MB/s czy 50MB/s.

Do uczciwszych --

a serdecznie dziękuję za ocenę.

--
Irokez