Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Bootloader

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Bootloader
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Wed, 7 Oct 2020 01:01:34 +0200

"trybun" rlhmnc$1b0$1@gioia.aioe.org

Nie EasyBCD zastępuje...

EasyBCD to program przydatny (bardzo przydatny) do modyfikowania BCD.
BCD to Boot Configuration Data. Do starowania komputera EasyBCD nie
jest potrzebny.

Jak to nie? Przecie mam i spod Easy a nie gruba startuję systemy.

Masz BCD i EasyBCD. Możesz mieć fotel, do wykonania którego
posłużyłeś się śrubokrętem, ale fotel nie jest śrubokrętem.
W szczególności:
- po wprowadzeniu zmian w BCD za pomocą EasyBCD możesz
  skasować (czy odinstalować) EasyBCD
- możesz nigdy nie użyć EasyBCD
- lub podpiąć swój dysk do cudzego komputera, na którym użyłeś EasyBCD
a możesz mieć możliwość startowania różnych systemów za sprawą BCD...

Możesz napisać list gęsim piórem, po czym pióro wyrzucić za
okn -- list pozostanie... ;)

Da się. Da się nawet na dysku bez OSów;
nawet na logicznej partycji da się...

No, na logikę to powinno zadziałać,

Chyba tak jest w GPT -- BCD tam okupuje właśnie partycję bez Win.

Tak mam przykładowo na Evo z MBR -- dwie partycje z 64W10, jedna
partycja na wspólne pliki szybkiego reagowania i jedna mała na
początku... Każda z tych partycji jest podstawowa, każda ma swój
własny BCD i akurat komputer staruje z tej małej...

jednnak nigdy nie wypraktykowałem osobiście.

Zapewne wypraktykowałeś, choć być może bezwiednie.

-=-

Podobnie miałem kiedyś pod WXP -- komputer startował z partycji,
na której poza SWAPem i plikami potrzebnymi do bootowania (w tym
edytowalny zwykłym edytorem 'boot.ini' wskazującym partycję
startową) i stosownym BootSektorem niewiele było.

Takie rozwiązanie ma zaletę -- taka partycja (tylko do bootowania)
może nie być zamontowana pod literkę, dzięki czemu jest odporna na
przypadkowe kasowania plików... Ma też wady -- w MBR są tylko
4 partycje podstawowe.

-=-

  https://www.centrumxp.pl/Publikacja/BCDEdit-bez-tajemnic
  Boot Configuration Data

Możesz użyć (tekstowego) BCDEdit -- ale (graficzny) EasyBCD jest prostszy...

-=-

Pierwszy raz użyłem EasyBCD ~10 lat temu, gdy qpiłem netbook
z W7S -- i podzieliłem się wrażeniami. Właśnie tam nie miałem
EasyBCD na dysku netbooka, ale na dysku F-S z WXP i wstawiłem
wpisy do BCD na partycjach W7S, uruchamiając EasyBCD z F-S, spod
WXP. I wpisy tak wstawiłem, i sam BCD tak założyłem, bo na dysku
z W7S miałem tylko gołe kopie W7S...

Wydaje się mi (ale może mylę się) że obecne wersje EasyBCD jakoś
źle współpracują z WXP.

Różnych wersji EasyBCD mam bardzo dużo.
Wydaje się mi (ale może jestem w błędzie) że niektóre wczesne
wersje miały jakieś błędy utrudniające (choć nie uniemożliwiające)
współpracę z białkomatem...

-=-

Linuksów nie używam, więc nie wypowiem się o użyteczności BCD
i EasyBCD w Linuksie.

-=-

Na F-S mam i 64W10, i WXP -- źle mi robi się na myśl o potrzebie
pogrzebania się w WXP. Pod tym (startowym) względem W10 jest
o niebo lepszym systemem niż WXP, który był lepszy (nadal pod
tym względem) od WinDosów (W95, W98, WME) i zbliża się swą
użytecznością (łatwością panowania nad systemem przez
człowieka) do prawdziwych systemów operacyjnych...

[widać wyraźnie wzrost świadomości odbiorców i wzrost żądań
tychże odbiorców stawianych twórcom/pisarzom Win -- tak autor
(M$) pisze program/system, jak potrafi czytać użytkowanik]

-=-

EasyBCD jest wg mnie BARDZO użyteczny i (jak nazwa wskazuje)
łatwy w użyciu, ale do używania BCD nie jest konieczny EasyBCD.
EasyBCD uprzyjemnia pracę z BCD.

--