Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] LEDki oświetleniowe...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 2 Jun 2020 17:48:32 +0200

"Piotr Gałka" rb5e58$e2e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net

Takie coś musi przepuszczać niebagatelną moc -- 50 W chociażby...

Element włączony w szereg z jakimś obciążeniem nie 'widzi' jaką przepuszcza moc. On 'widzi' tylko prąd który przez niego przepływa i moc która się na nim wydziela.

Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym straci się
1V to:
Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu

Skąd to założenie?
W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

to taśma pobierze około 25W.

Prawie 23 W. Moc zależy od ilo_czynu[ społecznego?]
- napięcia (które zmniejszasz o kilka%
- natężenia, które zmniejszasz do połowy...

   50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A

Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:
   2,08333333333333A*11V=22,9166666666666W

Można do tego podejść na zasadzie proporcji - jak 11V to 25W to 1V to 2.3W.
Więc ten element przepuszczający niebagatelną moc będzie sam miał moc 2.3W. Jeśli w związku z tym podwoisz liczbę LEDów to oczywiście na tym elemencie szeregowym będzie 4.6W.

Ale można też zastosować standardowe diody 1A. Np:
https://www.tme.eu/pl/details/1n4007-tp/diody-uniwersalne-tht/micro-commercial-components/

To też dobry pomysł...

Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na
kilka kawałków i do każdego dać osobną diodę.

Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

Nie można kupić gotowego za kilka pln?

Nie wiem.
Była tu kiedyś dyskusja. Jest tu ktoś, kto całe oświetlenie w domu sobie zrobił na LEDach. On chyba podawał jakieś linki do zasilaczy za grosze, które kupuje. Według mnie napięcie 11V jest nietypowe i na pewno łatwiej
kupić zasilacze 12V.

Raczej:
- regulowane napięcie z ograniczeniem do bezpiecznego
- lub regulowany prąd z ograniczeniem do bezpiecznych
 parametrów (napięcie, natężenie, tempriczer -- niby
 natężenie zależy od napięcia, ale chyba warto zadbać
 o ograniczenie wszystkiego przy merdaniu jasnością)

Do regulacji jasności LED lepiej się sprawdzi regulacja prądu bo jasność LEDów jest proporcjonalna do prądu. A przy regulacji napięcia to dla tej samej wartości napięcia może być różna jasność np. zależnie czy LEDy gorące czy zimne.

Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

Nie mówię, że to jest optymalne rozwiązanie, ale pierwsza w miarę prosta opcja jaka mi przychodzi do głowy jakbym chciał zrobić sobie regulację jasności taśm LED to byłoby zrobienie impulsowej przetwornicy z regulacją prądu zasilanej z kupnego zasilacza do LEDowych taśm (pozwala to nie zajmować się kwestią izolacji od sieci AC).

Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

Na każdym zasilaczu (step-down) musi wystąpić jakiś spadek napięcia, ale skoro i tak chcemy się ograniczyć (ze względu na żywotność LEDów) do 11V to ten 1V powinien pozwolić się zmieścić z naszym regulatorem prądu.

Można by nawet pokusić się o automagiczne dostosowywanie jasności do panujących
warunków...

Z dostosowywaniem się do jasności to mam kiepskie doświadczenia.
Zrobiliśmy do naszego systemu wyświetlacz aktualnego czasu automatycznie
dopasowujący się do oświetlenia.
Najpierw zrobiłem to na fotorezystorach z TME.
Po kilku latach nie do kupienia.
No to przerobiłem płytkę na jakiś (przewlekany - bo punkt pomiaru musi być powyżej płytki) czujnik półprzewodnikowy (oczywiście wymagało to też przeliczenia charakterystyk pomiaru jasności i zmiany oprogramowania).
Po kilku latach - Obsolete.
No to znalazłem jakiś SMD i zrobiłem dla niego maleńką płyteczkę do montażu jej
na długich drutach - że jakby element przewlekany.
Po pierwsze się okazało, że trafiłem na element typu popcorn (coś ostatnio zaczęli w elementach optycznych takiego stosować, że przylutowanie tego graniczy z cudem) i 50% się psuło, a po drugie po kilku latach znów Obsolete. Niedawno znów wyszukiwałem czym by to badziewie zastąpić. Wybrałem coś nowego. Zmontowaliśmy 50 sztuk - starczy na 2..3 lata i przy kolejnym montażu pewnie znów się okaże że element już nie do dostania.

No i zdarza się, że klienci zgłaszają, że nasz wyświetlacz musi mieć jakiś problem z zakłóceniami bo reaguje na iskrzenie w przełączniku
przy gaszeniu światła i przygasa :)

Smartfony nie mają z tym problemów; mam stację pogody za kilka dych
pln, która też radzi sobie (choć wg mnie świeci zawsze za ciemno,
więc z tej automagii nie korzystam) nieźle...

--