Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Akumulatorki AA i AAA Eneloop

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Akumulatorki AA i AAA Eneloop
From: "Arek" <abcdek@poczta.onet.pl.usun_cde>
Date: Sun, 10 May 2020 23:14:21 +0200
Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości:
<5eb7f01f$0$17346$65785112@news.neostrada.pl>...
>Qpiłem 2 razy po 4 AAA i 4 AA.

>Napięcie każdego przed ładowaniem było na luzie ~równe
>1.33 V -- mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę.
>
>Kilkanaście godzin po wyjęciu z ładowarki AAA mają po 1.40 V.
>(też mierzyłem miernikiem uniwersalnym za dychę)

  Po naładowaniu (zależy jak to potraktuje ładowarka)
mogą sięgnąć 1,5V po chwili spada do 1,4coś_tam. Potem
spada wolniej.
  Akumulatorki się samorozładowują. W różnym tempie.
"Fabricznie" naładowane na półce mogą mieć różne napięcia.

>AA wyjąłem przed dwoma kwadransami -- mają po 1.42 V wg
>tegoż uniwersalnego miernika.
>
>Ładowałem każdy 0.2 A.
>
>Wyniki z ładowarki:
>AA 2019-09 w kilkanaście godzin po naładowaniu:
> [...]

  To pojemniść pełnego cyklu rozładuj-ładuj?
Nie wiem jak teraz, kiedyś NiMh dopiero po ok. 3-4 pełnych
cyklach nabierały pełnej pojemności, za 1. razem mogły
mieć np. 70%. Potwierdzone na "batoniku" 4xAA do starej
Motorolki.
  Sprawność ładowania NiMh to ok. 70% przy prądzie Q10 (jak
kto woli C/10) czyli ładowania prądem 10x mniejszym od
pojemności w Ah (stąd słynne ładować 14 godzin).
Zależy od prądu, przy większym sprawność nieco rośnie
(dla nowych bo w starszych więcej traci na rez. wewn.)

>[...]
>
>Godzinę po wyjęciu z ładowarki jeden z AA ma 1.418 V, co **może oznaczać**,
>że zbyt szybko traci napięcie -- na razie obserwuję. Inne AA mają 1.420 V.

Lub ma większą rezystancję wewn. ładowarka szybciej przestała
ładować. Wiem, że ładowarki mogą działać na -dV ale przy małym
prądzie ładowania jest słabo wykrywalne, być może ładowarka
posiłkuje się czasem płaskiego wykresu napięcia lub samym
napięciem.

>Różnice napięcia pomiędzy używanymi białymi AA eneloop ~tak samo
>eksploatowanymi
>w przeszłości nie są większe -- zazwyczaj są zerowe w tej tolerancji, tzn. ten
>miernik nie wykazuje różnicy napięcia pomiędzy akumulatorkami eksploatowanymi
>w przeszłości ~tak samo -- parkami czy czwórkami... Miernik pokazuje tysięczne
>części wolta a wyniki są zdecydowanie powtarzalne.
>
>Odchyłka tysięcznych części nie jest tragedią, lecz powstała bardzo szybko, co
>**może** wróżyć źle.

  Nie wiem jakie są teraz w praktyce różnice wśród aku
z tej sameh serii.
  A dawnych lat: aku Ansmann AA 2 szt. Po kupieniu nie
pamiętam, po nałdowaniu równe co do 1 mV, podobnie
po rozładowaniu. W ciągu 2 lat napięcia nie rozjechały
się bardziej niż 1mV (!). Do czasu gdy mi się radyjko
włączyło w tym ustrojstwie i wyssało do ułamka wolta.
Jeden tak głębokie rozładowanie zniósł gorzej. Stracił
pojemność bardziej, zyskał więcej rezystancji wewn.,
padł wcześniej.
  Następna parka od razu rózniła się o kilkanaście mV
i tak już do końca (ten o wyższym napięciu padł wcześniej).

Arek