Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Do Olafa...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Do Olafa...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sat, 11 Apr 2020 18:06:47 +0200

"Olaf Frikiov Skiorvensen" g8939fpqc1r6ob6ldcc26rn2sa0ghoo4a8@4ax.com

zapisy nie podlegają buorowaniu.

To chciałem wiedzieć -- mnie głównie zależy na buforowaniu
drobnych zapisów, nie na szybkim ładowaniu systemu...

O ile pamiętam, Seagate obiecywał write cache dla modelu Gen2(z SLC),
ale nigdy tego nie zrealizował. 8GiB to jednak trochę mało jak na
buforowanie zapisów i odczytów jednocześnie, w dodatku flash można
łatwo zajeździć. Były jakieś medele zawierające 32GiB
cache, ale się o nich nie wypowiem(chyba nie są już produkowane).

Gdyby zapisy były rozsądnie buforowane -- 8 GiB by starczyło na
wiele drobniuteńkich zapisów. Natomiast na odczyty przy 64W10
i programy typu Libre -- to jednak mało...

W tyym modelu jest MLC

To też mnie interesowało -- kiedyś pisałeś, że pod tym
względem jest coraz nowocześniej. ;) Chciałem wiedzieć,
czy tu jeszcze jest starodawna SLC...

Coś więcej wiesz o tej MLC? Wielowarstwowa? Cokolwiek...

To stare dyski, nie spodziewam się niczego nowoczesnego w ich konstrukcji,
kontrolerem do obsługi Flash, był jakiś specjalizowany układ(czort wie co,
oznaczone ASIC na zdjęciu), jak ci się chce, to sobie go w Google wyszukaj.
https://www.storagereview.com/wp-content/uploads/2013/03/StorageReview-Seagate-SSHD-Thin-Circuit-Board.jpg
Obok jest Flash, więc można poszukać w sieci jego specyfikację.
Co ciekawe, producenci podają TBW per year(ratet workload) nawet dla dysków
tradycyjnych,
taki ST2000DX001 ma  <55TB/year:
Rated workload:
Average rate of <55TB/year. The MTBF specification for the drive assumes the
I/O workload
does not exceed the average annualized workload rate limit of 55TB/year.
Workloads
exceeding the annualized rate may degrade the drive MTBF and impact product
reliability.

Toshiba serwerowa(HDWN180) ma <160TiB/year.

3 razy więcej.

Więc nie jest prawdą, jakoby trzeba było czekać
2 s czy 3 s na reakcję po kilku minutach bezczynności?
Tak te (lub podobne -- Seagate) dyski kiedyś ktoś opisał
w necie -- i dodał, że nie można wyłączyć tego udogodnienia...

Jak napisałem, po pewnym czasie

Po 1 sekundzie?

bezczynności głowica parkowała na rampę, a talerze
obracały się dalej, dopiero po jakimś czasie(nie wiem jakim, to
trzeba sprawdzić w dokumentacji, dla dysku ST2000DX001 podają
10-11 sekund) stawały,

MASAKRA!

w jakimś modelu WD Blue czy Green było to 30 sekund.

Nadal strasznie...

Co pamiętam:
- parametr E1(223) to łączna ilość parkowań na rampie(1354867)
- parametr 0C(12) ilość cykli włączenia/wyłączenia zasilania(818)

Nieźle! Jak to wygląda w niehybrydach?

- parametr 04(4) ilość cylki start/stop napędu talerzy(993)

Czyli niemal stale kręci.

Niech facet z Allegro dośle odczyty SMART, to będzie coś wiadomo.

Używka już kupiona, ale chyba był pokazany SMART.
Nówki niewiele pokażą.

W nawiasach przykład, odczyty z mojego dysku ST2000LM003(nie SSHD), maksymalna
gwarantowana wartość parkowań na rampie dla tego dysku to 600K. 2x przekroczona.

W jakim czasie przekroczyłeś?

Te uporczywe parkowania to były trudne do zwalczenia w dyskach WD, zdaje się,
że Seagate
można było ustawić za pomocą Hdparm na stałe, do WD był Wdidle, ale czasem nie
działał.
Takie parkowanie jest dobre dla dysków przenośnych(obraca się, głowica
zaparkowania, jak
dostanie kopa, to głowica nie zrobi orki na nośniku).

Ktoś rzuca zewnętrznymi dyskami?
Laptopami nie rzuca -- czy laptopy amortyzują?

Czy  warto? Zawsze to lepsze od zakupu dysku bez pamięci
Flash cache, ale do dysku SSD z wydajnością jest daleko.

-=-

A używkę takiego warto kupić czy lepiej ominąć?

Trudno powiedzieć, jeśli ma mały power-on hours(max 5000h

Miał chyba ze 2 razy mniej.

i zero BS/Pending sectors) to

Miał więcej niż zero.

warto, ale jak 30000h to ja bym omijał, dodatkowo można poszukać dokumentacji
producenta
i ją przeczytać(odnośnie tych czasów parkowania i zatrzymania talerzy oraz
rated workload
na przykład).

Odczyty SMART przed zakupem obowiązkowo połączone z testami zapisu po
zakupie(jak
ostatnio kupiłem dysk, to mu zrobiłem 6x cykl zerowanie/weryfikacja, co trwało
cały
tydzień).

Mam dziwny problem z kupionym niedawno używanym HTS725050A9A364 -- chyba
należało go pomęczyć, przed wrzucaniem partycji systemowych... Eliminuję
wszystkie swoje błędy (do tej pory staranny nie byłem, ale problemów nie
miałem dużych z kopiowaniem partycji systemowych) softowe...

Generalnie, największy zysk jest w czasie odpalania systemu, zysk na czasie
odpalania
aplikacji jest bardzo trudny do oszacowania, teraz nie poszukam, ale w testach
czasami
podawali i jedno i drugie(trzeba pamiętać, że ten zysk obowiązuje dla
konfiguracji
sprzętowej i programowej testera, u usera będzie inny na innej konfiguracji, w
dodatku
będzie zależny od fizycznego układu plików na dysku).

Mając kilka partycji systemowych z WXP i W10 na takiej hybrydzie raczej ;) nie
zobaczę tego zysku, chyba że stale będę bootował z tej samej partycji... Ale
po co mam tak czynić, skoro łatwiej hibernować w takiej sytuacji?...

Restartuję wyjątkowo:
- gdy chcę mieć inny system
- gdy wymaga tego stan po aktualizacjach OS czy aplikacji
  (tu raczej hybryda pogubi się)
- na wszelki wypadek (ze trzy razy do roku?...)

-=-

Dzięki za informacje -- muszę zastanowić się nad tymi mówkami, ale być może już
ich nie ma...

Tak czy siak -- do Acera nie chcę już hybrydy...

Jakbym do F-S kupił hybrydę -- to tylko dlatego, że potrzebny mi sprawny dysk...

--