Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Do Olafa...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Do Olafa...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sat, 11 Apr 2020 03:27:51 +0200

"Olaf Frikiov Skiorvensen" 6p029fdhnk79nraj3kmpafbhbm793jperj@4ax.com

Taki dysk jest zawsze lepszy od zwykłego dzięki pamięci flash,
ale są pewne ograniczenia. Pamięć jest jednokanałowa, więc
odczyt z Flash to max 133MiB/s,

Niezbyt wiele, ale dysk nawet tego nie daje.
Natomiast czas dostępu zapewne malutki.

zapisy nie podlegają buorowaniu.

To chciałem wiedzieć -- mnie głównie zależy na buforowaniu
drobnych zapisów, nie na szybkim ładowaniu systemu...

W tyym modelu jest MLC

To też mnie interesowało -- kiedyś pisałeś, że pod tym
względem jest coraz nowocześniej. ;) Chciałem wiedzieć,
czy tu jeszcze jest starodawna SLC...

Coś więcej wiesz o tej MLC? Wielowarstwowa? Cokolwiek...

(w SSHD Gen2 - poprzedniku - była SLC, więc niemal
niezniszczalna), dodatkowo dysk jest 5400, więc poprzedni model
w niektórych testach go pokonuje:

https://www.storagereview.com/review/seagate-sshd-thin-review-gen3-500gb-st500lm000

Maksymalny zysk czasowy przy ładowaniu systemu(po 2-3 restartach) to 30%,

Ładuję system raczej rzadko -- zwykle hibernuję lub usypiam.
F-S bym ładował, gdybym chciał przejść z systemu na inny system.
Na czas ładowania mogę zająć się czymś innym niż gapienie w ekran...

co do czasu wczytywania aplikacji, to trudno oszacować,
bo zysk jest głównie na tym, że w przypadku danych
czytanych z cache nie musi się przemieszczać głowica
(z tego powodu największy zysk będzie przy starcie systemu
i na mocno pofragmentowanych danych).

O ile pamiętam, to ten model nie ma agresywnego parkowania głowicy
(to raczej domena dysków WD), ale nawet jeśli ma, to pewnie są
programy do wyłączania tego parkowania na stałe(tu mała uwaga,
jeśli dysk nawet zaparkuje głowicę, to kręci talerzami dalej przez
jakiś czas, więc odparkowanie jest bardzo szybkie).

Więc nie jest prawdą, jakoby trzeba było czekać
2 s czy 3 s na reakcję po kilku minutach bezczynności?
Tak te (lub podobne -- Seagate) dyski kiedyś ktoś opisał
w necie -- i dodał, że nie można wyłączyć tego udogodnienia...

Czy  warto? Zawsze to lepsze od zakupu dysku bez pamięci
Flash cache, ale do dysku SSD z wydajnością jest daleko.

-=-

A używkę takiego warto kupić czy lepiej ominąć?

--