Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Procek i5 czy i7, RAM 4GB czy 8GB, jaka grafa?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Procek i5 czy i7, RAM 4GB czy 8GB, jaka grafa?
From: Filip454 <filip454.newsgroups@gmail.com>
Date: Sun, 5 May 2019 17:57:25 +0200
Nie jestem ani pryszczaty, ani (tym bardziej) nastoletni:)
Od lat korzystam wyłącznie z poleasingowego sprzętu - nie dlatego że
tańszy a działa równie dobrze co nowy, tylko dlatego że uważam ślepy
konsumpcjonizm za skrajny idiotyzm.

Dlaczego uważasz, że pisałem o Tobie? Nie przesadzaj. Pisałem o tendencji, którą obserwowałem przez kilka ostatnich lat. ThinkPady są używane również przez programistów. To dobre sprzęty, ale zwyczajnie się starzeją sprzętowo, jak każdy laptop.

Wiesz, konsumpcjonizm =/= dobry wybór cena/jakość.

"Mocniejszy" (w sensie osiągów) niekoniecznie znaczy lepszy. Epoka, w której liczył się każdy dodatkowy megaherc i kilobajt RAMu już dawno za nami. Obecnie każdy *rozsądnie* dobrany laptop jest w zupełności wystarczający do wszystkiego, co Kowalski robi na co dzień.

Ale problem w tym, że ten poleasingowy laptop nie różni się cyferkami, tylko po prostu jest faktycznie wydajniejszy.

Porównanie poniżej

PassMark i5-8300H:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-8300H+%40+2.30GHz&id=3254

PassMark i7-820QM:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-820QM+%40+1.73GHz&id=853

Quadro FX 880M (2010 rok)
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/quadro-fx-880m.c1394
Moc: 116.2 GFLOPS

GeForce GTX1050 (2016 rok)
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-gtx-1050.c2875
Moc: 1.862 TFLOPS

Ogromna różnica, nie?

Autorka chce sprzętu na co najmniej kilka lat, a ten, który podałeś może nie wystarczyć. Nie chodzi tylko o wydajność. Ma dysk 320GB HDD, nie wiadomo jaki jest przebieg, nie wiadomo, czy nie ma bad sektorów itp., itd. Jak sama autorka pisze - używane sprzęty (w szczególności laptopy) to ryzyko dopłacania drugi raz tej samej kwoty w celu ich późniejszej naprawy.

Dlaczego nowego? Używany laptop z górnej półki z reguły będzie dużo lepszy/trwalszy niż jakiś tani - ale nowy - marketowy gniot.

Marketowe gnioty to tak do 1500 zł. Od 2000 zł wzwyż, zaczynają się normalne, mid-range'owe laptopy, którym wiele nie można zarzucić i są bardzo dobrze wykonane. I jak widać w moim porównaniu benchmarków - nie, nie będzie wydajnościowo lepszy, na pewno (a w sumie to w jakości wykonania też nie musi być lepszy).

--
Filip454
[filip454.newsgroups@gmail.com]