Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
From: knrdz <xaeqm@tnmrgn.cy>
Date: Tue, 19 Mar 2019 09:44:30 +0100
W dniu 2019-03-19 o 00:53, Adam pisze:

Źle mnie zrozumiałeś. Żadne pretensje :)
Dyskietki zdobyczne. Winchester też.
Oraz karton kart dziurkowanych i trochę taśm z dalekopisu - ale tu można
już zaprząc do pracy choćby skaner.

Piszesz zatem o czymś innym niż ja. Nigdzie nie twierdziłem, że wszystkie standardy nośników danych są wieczne i nadają się do długotrwałej archiwizacji. Wręcz przeciwnie, uważam że takich standardów jest niewiele, zwłaszcza tych które ceną i popularnością kwalifikują się także dla użytkowników domowych.

Chodzi mi o to, że napisałeś, że "żaden problem podłączyć".

Napisałem konkretnie o napędach CD i DVD z interfejsem PATA, gdyby ktoś chciał archiwalne nośniki odczytać na współczesnym komputerze korzystając z napędu "z epoki". Choć przecież nie musi, bo ciągle w sprzedaży są nowe napędy DVD i Bluray z interfejsami SATA i USB, które te archiwalne nośniki są w stanie odczytać. Napisałem to w kontrze do sugestii że "skoro standard VHS odszedł do lamusa a historia lubi się powtarzać, to samo musi czekać wszystkie inne standardy przechowywania informacji". Do CD-R i DVD+/-R ta teza nie ma zastosowania na kilku płaszczyznach - nie tylko napędy następców tych nośników są wstecznie kompatybilne i odczytują a często są w stanie nawet zapisać te poprzednie standardy nośników, to jeszcze napędy CD-R i DVD+/-R były tak popularne, że dekady później ciągle bezproblemowo i tanio da się kupić działające napędy, a nawet ciągle da się kupić egzemplarze fabrycznie nowe, z interfejsami które nawet jeśli przestały być implementowane we współczesnych komputerach (jak PATA) to na tyle popularnymi, że bezproblemowo dostępne są przejściówki do interfejsów aktualnie stosowanych.