Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Bezpieczeństwo danych

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Bezpieczeństwo danych
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Sun, 18 Nov 2018 00:51:54 GMT
On 2018-11-17, Bolko <suryga@gmail.com> wrote:
> Podobno ludzie dzielą się na takich co robią backup
> i tych co będą robić.
>
> Mam laptop który ma założony katalog w którym trzymam ważne dane.
> Katalog ten jest synchronizowany z NAS-em dwudyskowym QNAP.
> Dyski są w RAID lustrzanym i mają już z 5 lat.
> SAMRT mówi że są OK.

A chodza 24/7 czy jakoś inaczej?

> Pytanie nr 1.
> Czy jak złapie wirusa na laptopie (Windowsy) to NAS jest bezpieczny?
> Chodzi mi zwłaszcza o pliki szyfrujące dane.

Nie.

> Pytanie nr 2
> Czy pod względem "układu sprzętowego" jest OK.
> Żeby zwiększyć bezpieczeństwo.

To zalezy od tego jak bardzo krytyczne są te dane.

> Pytanie nr 3
> Kiedy wymienić dyski na nowsze?

W tym układzie co masz to TERAZ. Jakbyś miał jeszcze jakiś inny system
to mógłbyś to trzymać aż się zacznie walić. Generalnie wyłącznie jedna
kopia zapasowa przy ważnych danych to duże ryzyko.

Jesli są to naprawdę ważne dane to min.:
1. Tak jak masz +
2. zaszyfrowana kopia w "chmurze" +
3. (jeśli tych danych jest objętościowo dużo) Okresowa (raz na
tydzień-miesiąc) kopia na dysku, który podłaczasz wyłącznie na okazje
backupu.

--
Marcin