Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] mrowiące laptopy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] mrowiące laptopy
From: TurboPascal <turbopascal60@gmail.com>
Date: Tue, 6 Sep 2016 05:40:40 -0700 (PDT)
W dniu 6 września 2016 12:31:52 użytkownik Adam Wysocki napisał:

> Uzasadnij?

Kondensatory w filtrze przeciwzakłóc. mają zazwyczaj tolerancję +/-20%, więc
prawidłowa odpowiedź to:
połowa napięcia zasilania +/-20%, czyli dla 230V to zakres 92..138V.

Kond. w filtrze mają pojemność kilka - kilkanaście nF. Patrząc bardziej
teoretycznie - mamy do czynienia
ze źródłem napięcia przemienn. (ok. 115V) o wysokiej impedancji wn. (dla 50Hz
to nawet kilkaset kΩ).
Rezystancja ciała ludzkiego jest określana jako ok. 1kΩ. Po dotknięciu tworzy
się dzielnik - napięcie
na częściach metalowych spada do kilku/kilkunastu woltów i rzeczywiście przez
wrażliwsze części ciała
może być odczuwane jako mrowienie. Sam pamiętam, jak dawno temu mierzyłem
napięcie 9 woltowych baterii
9F22/9F25 językiem - mocniejsze szczypanie (ale w dalszym ciągu bardzo
delikatne) świadczyło o lepszej
przydatności.

W dniu 6 września 2016 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> Ja zmierzyłem ~100V.

Do pomiaru należy użyć woltomierza o wysokiej rezyst. wn. - np. miernik UM3B
(1kΩ/V na zakresie
300V) da zaniżone wartości.