Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] mrowiące laptopy

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] mrowiące laptopy
From: gof@somewhere.invalid (Adam Wysocki)
Date: Mon, 12 Sep 2016 10:44:05 +0000 (UTC)
qwerty <qwerty01@poczta.fm> wrote:

> Jak laptop ma "kopać" 110V, czy 220V, skoro zasilany jest prądem stałym o
> znacznie mniejszym napięciu (u mnie zasilacz laptopa ma 19V). W takim
> przypadku
> nie ma układu TN-S czy TN-C-S.

To czym jest zasilany nie ma znaczenia. Jego masa połączona jest ze
stykiem uziemiającym i dopóki ten styk jest uziemiony, to nie ma problemu.
Jeżeli nie jest, to wisi w powietrzu, a z tym samym stykiem połączone są
(po stronie pierwotnej zasilacza) dwa kondensatory przeciwzakłóceniowe,
jeden między fazą a uziemieniem a drugi między zerem a uziemieniem.

Dlatego właśnie połowa potencjału sieci pojawia się na masie laptopa.
Niskie napięcie jest względem tej masy, ale nie względem ziemi (bo ziemia
jest odłączona, a wspomniane kondensatory podnoszą poziom tej masy
względem ziemi).

--
http://www.chmurka.net/