AMD k6-2 czy taki dobry ?

Autor: Dentarg (dentarg_at_lublin.top.pl)
Data: Sat 01 Jan 2000 - 13:11:18 MET

Kiedys pytalem na liscie czy AMD k6-2 jest cos warty, nie dostalem
jednoznaczniej odpowiedzi, bo odezwali sie jak zwykle wielbiciele AMD
i jego przeciwnicy. Opinie uzytkownikow troche jednak uswiadomily mi
zeby nie oczekiwac wiele ...

Wczoraj dosc przypadkowo udalo mi sie zmienic wysluzonego p233mmx,
ktory biegal sobie od 2 lat na 263 Mhz (na 291 tez mogl ale plyta byla
za slaba). Nie byl to najgorszy procesor, ale skoro w plyta da sie
wlozyc lepszy, to czemu nie zrobic upgrade ?

Plyta jest dosc starozytna, ale jak na swoj wiek ma calkiem dobre
parametry. Chipset to intelowski TX, magistrale do 83 Mhz (ale
praktycznie 83 nie dziala), mnoznik do 5,5.
Napiecia vCore od 1,8 do 3,5 V.

Kupilem procesor, ktory jest maksymalnym jaki mozna wlozyc w ta plyle,
czyli AMD k6-2 450 Mhz.
Na procesorze podane sa napiecia 2,2/3,3. Ale plyta nie ma akurat
wartosci 2,2 dla vCore, wiec ustawilem 2,1.

Mnoznik ustawilem na 2x, a magistrale na 75. Procesor potraktowal tak
jak sie spodziewalem 2x jako 6x i odpalil sie na 450 Mhz. Bios
oczywiscie pokazywal 400Mhz, ale pewnie w dniu produkcji plyty nawet
procesor x86 300Mhz byl tylko marzeniem ;)).
Wszystkie programy diagnostycznie pokazyja 452 Mhz, wiec wszystko jest
chyba OK.

Pierwsza rzecz jaka zauwazylem w porownaniu do intela, to ze HDD
dziala jakos wolno, slimaczy sie przy odczycie, windows startuje sie
troche dluzej .... dziwne ... bo przeciez intel dziala na tej samej
FSB - 75 Mhz ...

Zaliczylem 1 zwis zaraz na poczatku pracy, dotknalem radiatora i
poparzylem sobie palce ;(((.
W sumie byla to troche moja wina, bo w sklepie dostalem procek
zapakowany w ramke i przyklejony do niej tasma klejaca. Tak mi sie
spieszylo z instalacja ze nie wyczyscilem kleju z jego powierzchni ...
no to sie przegrzal.
Po tym zwisie oczyscilem procesor, z radiatora wywalilem "plaster
przewodzacy cieplo", posmarowalem ladnie pasta silikonowa i zwisu od
tej pory nie bylo, ale radiator jest tak goracy, ze dluzej jak 2 sek,
nie mozna go dotknac .... nie wiem czy tak ma byc ?? Jest to na pewno
50 st. C, moze nawet wiecej, a radiator jest z serii "Lux" bardzo
wysoki, choc moze wentylator moglby byc wydajniejszy. W kazdym rasie
na p233_at_263 mial temp ok 30 st. C.

Jak tylko system zaczal dziala stabilnie, odpalilem benchmarki ;)).
Wiem ze procek nie rozwinie calkiem skrzydel na takiej cienkiej plycie
w dodatki z ramem Edo, a nie SD ... ale na wieksze inwestycje mnie nie
stac przy dzisiejszych cenach ramu ......

Sandra 99 pro, w testach szybkosci procesora pokazala wyniki o 80%
wieksze od wczesniejszego procka, czyli OK. Multimedialny test procka,
tez mial ladny wynik, ze wzgledu na to ze mam teraz 3DNow!.
Transfer pamieci .... tutaj gorzej, o jakies 15-20% w porownaniu do
intela, ale Sandra troche te wyniki ma niepowtarzalne ... wiec test
nie jest do konca wiarygodny. Wyniki byly lepsze od przykladowego
podanego w Sandrze wyniku dla AMD k6-2 ... ale byly gorsze od intela
;((.
Mialem pod reka jeszcze SysInfo ... mmx263 mial w nim wynik ok 69.
AMD 108-112 ... wyki przyrost znaczny.
Odpalilem program do AMDka ... setk6 ... wlaczylem write allocate
(cokolwiek to jest ;)), i wynik w SI wzrosl do 128 punktow ... czyli
poprawe widza ... jednak Sanda pokazuje o 30% nizsze wyniki niz bez
wlaczonej tej funckji ...... dziwne ........ ;(((((((
Jednak quake1, pokazaj pewien (powyzej 10%) przyrost predkosci, wiec
zostawilem to wlaczone ... mam stary bios, nie da sie wiec tego
wlaczac z poziomu biosa ... zawsze w autoexecu laduje sie programik
... ciekawe co bedzie pod linuxem ??

Wracajac do quake1 ... gram w trybie software ... oczywiscie zaraz
sprawdzilem jak sie sprawuje nowy procesor ... nie spodziewalem sie
jakichs wspanialych wynikow ... przyrost chyba 15% w porownianiu do
p263mmx intera ... niech bedzie ... zawsze cos.

Jednak w porownaniu do C300A_at_464 zaloba.
pod windows (winquake) 263 mmx mial kolo 50 fps, max 52 w timedemo
demo2, amd k6 ma 56 bez write allocate, 61 z wlaczonym, a pod dosem
osiaga czasem 69 fps ....
celek464 ma 101 w winqauke i 120 pod dosem.
Testy z tymi samymi ustawieniami, z wlaczonym dzwiekiem ....
Widac wiec ze bez wykorzystania 3DNow! ... cienko ;((((.
Z wykorzystaniem .... jeszcze za bardzo nie wiem.

Ostatnio licze troche SETI (moze znajde Aliena albo ET ?).
W sumie upgrade procka byl robiony tez pod tym katem.
Celek464 liczy pakiet w 9:30h pod win95, klient graficzny
(wolniejszy).
P263mmx liczy ok 23h pod win98 klient konsolowy (szybszy).
p200 liczy kolo 25-30 godzin zaleznie od obciazenia (liczy sie na
serverze z malym priorytetem ...).

Na k6-2 450 ... pierwsze 10% zostalo obliczone dosc szybko, z
szybkosci wynikalo ze caly pakiet policzy sie w 14 godzin.
WOW ... przyrost znaczny ... komputer stal sobie bezczynnie (tylko
liczyl SETI) i okazalo sie ze liczy coraz wolniej ....... DZIWNE, po 5
godzinach mial obliczone 21%, co oznacza ze calosc bedzie liczyc ponad
20h ;(((((. Procesor bym strasznie goracy (radiator), moze wiec sie
przegrzewa i zwalnia ?? Nie wiem co o tym myslec ... czy ktos kto ma
AMD k6-2 450 moze podac czas obliczania pakietu w SETI ???

Chcialem sprawdzic tez co daje slynne 3DNow!.
Nie chcialo mi sie za bardzo instalowac jakichs gier, ale pod reka
mialem winampa, ktory ma podobno dosc dobry support do 3dnow!

Zmierzylem wiec obciazenie procesora przy odtwarzaniu tego samego
utworu mp3.
Na p263mmx, obciazenie 12-14%, wylaczone wszystkie visy, i efekty.
Tylko winamp chodzi.
Na cel300A_at_464 obciazenie 3-4% ....
AMDk6-2 450 z wlaczona optymalizacja pod 3DNow! ..... 12% .....
moim zdaniem tragedia ...........
we wszystkich testach takie same ustawienia odtwarzacza ....

Na wiecej testow nie mialem czasu ... SETI nadal sie liczy, i z
godziny na godzine coraz wolniej ;(((((.
Ale wynik np w SI jest ciagle taki sam, miedzy 124-128 ...
Czary ???

Na razie mam mieszane uczucia, niby procek 450 Mhz, ale nie pokazuje
za bardzo pazurkow, wiem wiem .... plyta slabiutka, ram wolny, ale
czemu wolniejszy o prawie 200Mhz intel mial podobne wyniki ? A w
niektorych testach nawet lepsze ??

Jak na razie nie zauwazylem problemow kompatybilnosci z tym
procesorem, wszystko chodzi dobrze, zadnych zwisow ... raz widzialem
bluescreeenofdeath w win98, ale to wtedy jak sie przegrzal procek.

Da sie jeszcze cos z tego wycisnac ?
Czy taka temperatura nie szkodzi temu procesorowi ?? (Na razie boje
sie zamknac obudowe).

Ciekawe czy ktos przeczytal ten tekst w calosci ?? ;)))

pzdr,
Dentarg

PS. Mial ktos problemy z 2KY ?? Bo ja nie .......

--
   HOMM3 page - http://hipokrates.am.lublin.pl/homm3/
  Quake 1 page - http://hipokrates.am.lublin.pl/quake/