Re: AMD k6-2 czy taki dobry ?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Sat 01 Jan 2000 - 19:36:11 MET

Hi,

On Sat, 01 Jan 2000 13:11:18 +0100, Dentarg <dentarg_at_lublin.top.pl> wrote:

>[...]
>Na procesorze podane sa napiecia 2,2/3,3. Ale plyta nie ma akurat
>wartosci 2,2 dla vCore, wiec ustawilem 2,1.

Z tym trzeba uważać. Napięcia podawane przez AMD są w praktyce
minimalnymi dopuszczalnymi i praca na 2.1 V _może_ okazać się
całkowicie niestabilna. Ja bym już raczej radził 2.3 V.

>oczywiscie pokazywal 400Mhz, ale pewnie w dniu produkcji plyty nawet
>procesor x86 300Mhz byl tylko marzeniem ;)).

A więc nie działa prawdopodobnie cache L1 -- jak zresztą
widzę, potem włączyłeś Write Allocate (co IIRC dopiero włącza
L1 w AMD z jądrem CXT).

>Zaliczylem 1 zwis zaraz na poczatku pracy, dotknalem radiatora i
>poparzylem sobie palce ;(((.

To coś nie tak -- sam mam K6-2 450 i radiator nawet pod
pełnym obciążeniem nie bywa więcej niż letni mimo podkręcenia
na 500 MHz. Polecam popracować nad chłodzeniem :)

>nie mozna go dotknac .... nie wiem czy tak ma byc ?? Jest to na pewno
>50 st. C, moze nawet wiecej, a radiator jest z serii "Lux" bardzo
>wysoki, choc moze wentylator moglby byc wydajniejszy. W kazdym rasie
>na p233_at_263 mial temp ok 30 st. C.

U mnie temperatura od 20 stopni "na luzie" do 35 pod obciążeniem.
Radiator 5 cm wysoki, wentylator przeciętny. Ustawienie 5 x 100,
napięcie 2.2 V. Temperatura mierzona na radiatorze termometrem
elektronicznym (a przy maksymalnym nagrzaniu można trzymać radia-
tor jak długo się chce -- jest ciepły, ale na pewno nie gorący).

>Wiem ze procek nie rozwinie calkiem skrzydel na takiej cienkiej plycie
>w dodatki z ramem Edo, a nie SD ... ale na wieksze inwestycje mnie nie
>stac przy dzisiejszych cenach ramu ......

Eee tam, u mnie biega jeden K6-2 300 @ 4.5 x 75 na płycie
<powstań>Asus P55T2P4</powstań> też z EDO RAMem i działa znako-
micie (niewiele wolniejszy niż stojący obok taki sam komputer
z płytą na MVP3 i SDRAMami, co prawda też pracujący na 75 MHz).

>Transfer pamieci .... tutaj gorzej, o jakies 15-20% w porownaniu do
>intela, ale Sandra troche te wyniki ma niepowtarzalne ... wiec test
>nie jest do konca wiarygodny. Wyniki byly lepsze od przykladowego
>podanego w Sandrze wyniku dla AMD k6-2 ... ale byly gorsze od intela

BTW ten test jest bez cache L1 -- ja też się tak załatwiłem
(włożyłem K6-2 CXT w płytę obsługującą tylko zwykłe K6-2 i
procesor mimo włączonej odpowiedniej opcji w BIOSie pracował
bez L1, będąc niewiele szybszym od starego).

>Mialem pod reka jeszcze SysInfo ... mmx263 mial w nim wynik ok 69.
>AMD 108-112 ... wyki przyrost znaczny.

SysInfo jest raczej dość beznadziejne w testach.

>Odpalilem program do AMDka ... setk6 ... wlaczylem write allocate
>(cokolwiek to jest ;)), i wynik w SI wzrosl do 128 punktow ... czyli
>poprawe widza ... jednak Sanda pokazuje o 30% nizsze wyniki niz bez
>wlaczonej tej funckji ...... dziwne ........ ;(((((((

Polecam jednak przeprowadzenie testów na jakimś zastosowaniu
praktycznym. Testy typu "benchmark" zawsze mnie odrzucały, bo
mierzyły w sposób łagodnie mówiąc dziwny.

>Wracajac do quake1 ... gram w trybie software ... oczywiscie zaraz
>sprawdzilem jak sie sprawuje nowy procesor ... nie spodziewalem sie
>jakichs wspanialych wynikow ... przyrost chyba 15% w porownianiu do
>p263mmx intera ... niech bedzie ... zawsze cos.

W software bardzo liczy się koprocesor i transfer pamięci, a te
w AMD nie są rewelacyjne. 3DNow! też leży odłogiem. AMD pokazuje
dopiero zęby w Quake II z patchem 3DNow! i najlepiej z Voodoo :)

>Widac wiec ze bez wykorzystania 3DNow! ... cienko ;((((.
>Z wykorzystaniem .... jeszcze za bardzo nie wiem.

Radzę potestować. U mnie K6-2 350 z Rivą 128 (OpenGL) osiągał
w Quake II pod WinNT w 800x600 jakieś trzydzieści kilka klatek,
po zaaplikowaniu patcha skoczyło prawie pod pięćdziesiąt. Biorąc
pod uwagę, że nawet przy 20 fps da się normalnie grać, te 50 fps
to już ładny zapas na bardziej skomplikowane sceny.

>Zmierzylem wiec obciazenie procesora przy odtwarzaniu tego samego
>utworu mp3.
>Na p263mmx, obciazenie 12-14%, wylaczone wszystkie visy, i efekty.
>Tylko winamp chodzi.
>Na cel300A_at_464 obciazenie 3-4% ....
>AMDk6-2 450 z wlaczona optymalizacja pod 3DNow! ..... 12% .....
>moim zdaniem tragedia ...........
>we wszystkich testach takie same ustawienia odtwarzacza ....

Widać złe. U mnie przy 3.5 x 100 obciążenie WinAMPem 2.5e nie
przekraczało 2% (mierzone Windows NT Task Managerem). Mierzyłem
też na Celeronie 300 (4.5 x 66), też pod Windows NT -- nie spadało
poniżej 10%.

>Na razie mam mieszane uczucia, niby procek 450 Mhz, ale nie pokazuje
>za bardzo pazurkow, wiem wiem .... plyta slabiutka, ram wolny, ale
>czemu wolniejszy o prawie 200Mhz intel mial podobne wyniki ? A w
>niektorych testach nawet lepsze ??

Benchmarki sobie odpuść, a prawdę mówiąc testy w Quake raczej
też, bo przy takich prędkościach bardziej liczy się wydajność
pamięci i szyny graficznej niż procesora (ten Celeron ze 100 fps
miał chyba SDRAMy i AGP, a Ty raczej masz u siebie EDO i PCI...)

>Jak na razie nie zauwazylem problemow kompatybilnosci z tym
>procesorem, wszystko chodzi dobrze, zadnych zwisow ... raz widzialem
>bluescreeenofdeath w win98, ale to wtedy jak sie przegrzal procek.

U mnie różne AMD pracują czasem po 18 godzin na dobę, bez
żadnych problemów. Kompatybilność jest wspaniała.

>Czy taka temperatura nie szkodzi temu procesorowi ?? (Na razie boje
>sie zamknac obudowe).

Jeszcze raz powiem -- popracuj nad chłodzeniem. Ten procesor nie
powinien się tak grzać. Na pewno ma 2.1 V, a nie coś więcej?

>Ciekawe czy ktos przeczytal ten tekst w calosci ?? ;)))

Sure, doszedłem tutaj :))

>PS. Mial ktos problemy z 2KY ?? Bo ja nie .......

U mnie największym problemem jest to, że FAR wyświetla datę
utworzenia pliku jako 00-01-01 ;) Poza tym nic się nie dzieje :)))

--
Pozdrowienia,