Z ISA na PCI: dlaczego tak kiepsko?

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Tue 05 Dec 1995 - 16:32:12 MET

Czesc,
  wlasnie przesiadlem sie z mojego wysluzonego Tsenga4000 (industrial
quasi-standard) ISA na ATI Mach64 PCI. Tuz przed zmiana i zaraz po niej
wykonalem troche benchmarkow, aby zaspokoic moja ciekawosc. Z wynikow
jestem dosc zadowolony, choc przyznam sie szczerze, iz spodziewalem
sie wiecej po przejsciu z ISA na PCI + 64bitowy akcelerator. Przykladowo:
w trybie 8bit/pixel 640x480 przy prostych operacjach jak kreslenie linii poz,
pion i skos - przyspieszenie jest od 9 do 12-to krotne. Przy operacjach
bardziej skomplikowanych jak textrender, rectangle, fill rectangle, skok
szybkosci wynosi od 15 do ponad 20tu razy. Najlepiej wypadl oczywiscie
Bit Blit Screen->Screen, tu mamy do czynienia z przyspieszeniem 30to krotnym.

Jak widac przyspieszenia sa uzyskane glownie dzieki procesorowi graficznemu,
a nie zmianie busu. Zwazywszy na przejscie z 16 na 32 bit, oraz zmiane
czestotliwosci pracy z 8Mhz (odkad uzywam modemu wewnetrznego - musialem
zrezygnowac z "podkrecania isy", modem nie wytrzymywal 11MHz) na 33Mhz -
spodziewalem sie wiecej. Najbardziej zawiodl mnie test Bit Blit Memory->
Screen,ktory w przypadku Tsenga dal wynik 3.65Mpixel/s, a na nowej karcie otrzymalem 4.9Mp/s.

Czy moglby mi ktos wytlumaczyc DLACZEGO TAK CHOLERNIE MALA JEST TA ROZNICA???

Czy wine ponosi niedoskonaly driver (benchmark byl robiony pod OS/2) czy tez
sa jakies powody techniczne, dla ktorych wiecej nie mozna sie spodziewac?

Grego

--
Gregorio Kus       Grego_at_RMnet.it       gkus_at_envirolink.org