Re: Info z UKE

Autor: Andrzej <andrzej_at_pingwin.invalid>
Data: Sat 05 Mar 2011 - 12:35:43 MET
Message-ID: <ikt76d$i9r$1@news.task.gda.pl>
Content-Type: text/plain; charset="ISO-8859-2"

crazy bejbi wrote:

[...]

> Bardzo siê cieszê, ¿e Pani trzyma rêkê na pulsie. Oprócz kwestii
> "mierzenia" jest jeszcze kwestia jednak zapewnienia tak wysokiego SLA.
> Porówna³em np. z moim _operatorskim_ ³±czem GTS - s± tam 3 poziomy
> SLA: platinum, gold i silver. Poziom silver ma w³a¶nie poziom
> dostêpno¶ci us³ugi na poziomie 98,5% w skali miesi±ca. Czyli dok³adnie
> tyle ile w projekcie ustawy dla klientów prywatnych (12 godzin awarii
> to jest 98,33% dostêpno¶ci).
>
> Ró¿nice s± dwie:
>
> 1. ³±cze operatorskie kosztuje w tysi±cach, i operatorowi wielokrotnie
> nie op³aca siê pod³±czaæ klienta jak nie kupi np. 100Mbps. Operator
> sprzedaj±c ma³o ³±cz, ale drogo mo¿e inwestowaæ w drogi sprzêt (np.
> radiolinie) lub ¶wiat³owód.
>
> 2. w ³±czu operatorskim w SLA jest zapis, ¿e mo¿e CA£KIEM nie dzia³aæ
> np. przez 98.5% i jak to jest przekroczone to p³aci odszkodowanie za
> ka¿d± godzinê ponad czas, w którym nie dzia³a³o (jako jedn± jak±¶tam
> abonamentu ca³o¶ciowego). A w projekcie ustawy mamy BRAK zapisu, ¿e
> WOGÓLE nie bêdzie dzia³aæ. Co wiêcej ma dzia³aæ ZAWSZE i samo zej¶cie
> z parametrami ³±cza poni¿ej 90% na poziomi najni¿szego SLA
> operatorskiego (!) ju¿ klient ma nie p³aciæ abonamentu.
> To jest paranoja, generalnie co¶ - co skutecznie wykoñczy wszystkich
> operatorów niezale¿nych (takich co maj± np. do kilku tysiêcy
> abonentów) bo nagle mog± potencjalnie straciæ wszystkie przychody. A
> umowy z upstreamami maj± podpisane jako kontrakty d³ugoterminowe. A
> nie ³ud¼my siê - to nie jest taki biznes, ¿eby ka¿dego miesi±ca
> zostawa³o tyle gotówki, ¿eby zachowaæ sobie na potencjalnie
> "niep³acenie" klientów. A przecie¿ dodatkowo awarie te¿ siê zdarzaj±
> (ka¿demu - ile razy s± zg³aszane problemy z du¿ymi operatorami - jak
> awaria zasilania na LIMie z ubieg³ego roku, albo nie szukaj±c daleko -
> jaki¶ miesi±c temu problemy GTS z wdro¿eniem ipv6 na routerach).

Z drugiej strony paranoj± jest, ¿e klient koñcowy musi p³aciæ za us³ugê,
której dostawca nie dostarcza. Przy obecnych przepisach wystarczy, ¿e
dostêp do us³ugi bêdzie przez np. godzinê w ci±gu doby i abonent
zobowi±zany jest do 100% op³aty za us³ugê. Mia³em równie¿ zdarzenie w
którym operator nie zgodzi³ siê na obni¿enie abonamentu przy ci±g³ej
przerwie wynosz±cej ponad 24 godziny, gdy¿ ³±czny czas awarii w tym
okresie rozliczeniowym (w chwili zg³oszenia reklamacji) nie przekroczy³
36 godzin.

Znam równie¿ przypadek lokalnego dostawcy internetu, który sprzedawa³
120x! wiêcej (suma maksymalnych przepustowo¶ci sprzedanych do klientów)
ni¿ mia³ swoich ³±cz, przy czym stosowa³ kreatywne priorytetowanie us³ug
aby by³o to jak najmniej widoczne przy kilku domy¶lnych us³ugach.

A co ma zrobiæ klient, który ma ponad 30% strat na ³±czu? Reklamacja
przyjêta w ¶rodku tygodnia, przypuszczalny czas usuniêcia awarii to
przysz³y tydzieñ ale teoretycznie dostêp do sieci jest wiêc nie mo¿na
wnioskowaæ o obni¿enie abonamentu...

¯yjemy w XXI wieku, obecnie dostêp do sieci to nie tylko rozrywka ale i
dostêp do bankowo¶ci elektronicznej, e-faktur, gie³dy, serwisy aukcyjne,
brak mo¿liwo¶ci skorzystania z internetu ma wp³yw na ¿ycie codzienne,
maj±ce bezpo¶rednie prze³o¿enie tak¿e na finanse. Dlaczego to ma siê nie
przek³adaæ tak¿e na nierzetelnego operatora?

W przypadku braku regulacji chroni±cych klientów sama konkurencja na
rynku nie pomaga, gdy¿ i tak ka¿dy sprzedaje bez gwarancji, klient nie
ma mechanizmów odwo³awczych wiêc po co siê staraæ?

Oczywi¶cie nie ka¿dy ISP stara siê klienta nabiæ w butelkê, ale to nie
oznacza, ¿e nie warto daæ klientowi narzêdzia do rozliczania tych
nierzetelnych.

Pozdrawiam,
Andrzej
Received on Sat Mar 5 12:40:03 2011

To archiwum zosta³o wygenerowane przez hypermail 2.1.8 : Sat 05 Mar 2011 - 13:40:01 MET