e-mail, WWW i ochrona danych osobowych

Autor: Jaroslaw Rafa (RAJ_at_inf.wsp.krakow.pl)
Data: Wed 06 May 1998 - 14:29:10 MET DST

Chcialem ponownie poruszyc sprawe, o ktora tutaj pytalem juz jakis czas temu
(wtedy, kiedy wybuchla awantura wokol ATCOM-u), ale nikt nie podjal tematu.
Moze teraz...

Wiele instytucji (zwlaszcza uczelni) ma spisy pracownikow (z adresami e-
mailowymi, a nawet sluzbowymi numerami telefonow) dostepne przez WWW. Jest
to ewidentnie baza danych. Jak sie maja takie bazy do ustawy o ochronie
danych osobowych? Na jakich warunkach wolno je tworzyc? Na jakich warunkach
wolno je udostepniac (a tworzone sa ewidentnie w celu udostepniania na WWW,
zadnym innym)?

Mam tez pytanie do adminow z instytucji, w ktorych takie spisy funkcjonuja:
czy tworzac takie spisy prosiliscie pracownikow, ktorzy w nich figuruja, o
zgode? Jezeli tak, to kiedy (czy np. od razu przy zakladaniu konta, czy
teraz, kiedy uchwalono ustawe, itd.)? Jezeli nie, to jak zamierzacie
rozwiazac kwestie zgodnosci tych baz z ustawa (o ile sa one niezgodne)?
Dotyczy to takze m.in. X.500. Wiem, ze wiele adresow pracownikow uczelni
bylo wpisywanych do X.500 "odgornie" (np. w Krakowie) i nikt sie nikogo nie
pytal o zgode...

Czekam na wszelkie uwagi na ten temat.
Pozdrowienia,
   Jaroslaw Rafa