Re: e-mail, WWW i ochrona danych osobowych

Autor: Tomasz Kokowski (kokowski_at_put.poznan.pl)
Data: Wed 13 May 1998 - 18:41:04 MET DST

Jaroslaw Rafa wrote:

> Wiele instytucji (zwlaszcza uczelni) ma spisy pracownikow (z adresami e-
> mailowymi, a nawet sluzbowymi numerami telefonow) dostepne przez WWW. Jest
> to ewidentnie baza danych. Jak sie maja takie bazy do ustawy o ochronie
> danych osobowych? Na jakich warunkach wolno je tworzyc? Na jakich warunkach
> wolno je udostepniac (a tworzone sa ewidentnie w celu udostepniania na WWW,
> zadnym innym)?

To wlasciwie jest pytanie o tzw. informatory osobowe. Dotychczas bylo tak, ze
w informator wpisywano w Dziale Osobowym (po naszemu Kadry) informacje, ktore
urzedowo otrzymywano z poszczegolnych jednostek organizacyjnych w odpowiedzi
na coroczny okolnik (tak okolo polowy roku zeby nowy informator byl gotowy
na gwiazdke). I tak niestety bylo, ze szefowie pisali i dane sluzbowe i
prywatne.
Od kilku lat (3 lub 4) mozna bylo zastrzec, ze dane prywatne (adres, tel.) nie
moga
zostac umieszczone w takim informatorze. Trzeba bylo to zrobic jednak z wlasnej
inicjatywy.
Nowa ustawa chyba ten proces odwraca - trzeba zglosic, ze te dane maja byc
publikowane
(tak mniemam). Uczelnia (np. Politechnika Poznanska bronila sie twierdzac, ze
informator
to publikacja wewnetrzna ale sami wiecie jaki to lakomy kasek np. dla dostawcow
czego-kolwiek.

> Mam tez pytanie do adminow z instytucji, w ktorych takie spisy funkcjonuja:
> czy tworzac takie spisy prosiliscie pracownikow, ktorzy w nich figuruja, o
> zgode?

Zawsze pytam. Do X.500 daje tylko dane sluzbowe. Rektor mojej Uczelni uznal, ze
w tym zakresie mam chronic prawa pracownikow tak jak to robia Kadry.

Tomasz Kokowski