Re: News przez UUCP

Autor: Tomasz R. Surmacz (tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 17 Dec 1996 - 12:52:52 MET

Jerzy Michal Pawlak <jmp_at_cocos.fuw.edu.pl> wrote:

: In article <Pine.BUL.3.90.961217063845.23645A-100000_at_bull.mimuw.edu.pl>, Rafal Bulacinski <rafbul_at_bull.mimuw.edu.pl> writes:
: >Mam pytanie. Czy jest to zjawisko normalne, ze dostawca uslug
: >internetowych nie chce wystwic news'ow przez UUCP, nawet gdyby mialy to
: >byc tylko grupy pl.*? Tlumaczy, ze jest to dzis archaizm, a poza tym nie
: >wie, czy ja to codziennie bede odbieral, bo gdyby nie, to u niego beda
: >sie gromadzic GIGABAJTY :) danych.

: Newsy przez UUCP to chyba jest archaizm... Newsy przez NNTP - to co innego :-)

W takim razie bardzo archaiczny serwer news.uw.edu.pl z bardzo
archaicznym serwerem newsfeed.apk.net wymieniaja sobie newsy w bardzo
archaiczny sposob, bo przez kompresowane gzip-em batche uucp-owe,
puszczane po tcp/ip. Podobnie zreszta, jak bardzo archaiczny serwer
news.ict.pwr.wroc.pl z bardzo archaicznymi serwerami news.miracle.net
oraz newsfeed.apk.net.

Ja sam znam co najmniej kilkanascie komputerow w Polsce (a moglbym pokazac
i kilkadziesiat w samym tylko Ohio w USA), ktore wlasnie via UUCP
dostaja swoja poczte i newsy.

A gigabajty sie nie beda gromadzic, bo po pierwsze, ruch w pl.* jest
rzedu 300-2000 kB dziennie (skompresowane przez gzip-a zajmie 100-600 kB
w spoolu uucp, a i tu mozna powiedziec uucp, ze ma tworzyc tylko tyle a
tyle batchow)

: Co wlasciwie chcesz osiagnac? Znaczy czy chcesz tylko czytac (i pisac) newsy,
: czy chcesz zalozyc jakis lokalny ich server? Co wlasciwie dostarcza Twoj

Czytac/pisac newsy, nie tracac na to przy okazji fortuny na polaczenia
telefoniczne, bo dzieki uucp mozna je ograniczyc do mimimum. To po
pierwsze. Po drugie - zmniejszyc obciazenie serwerow news.

: 'dostwaca Internetu' - link TCP/IP czy cos innego? Placisz za minute
: polaczenia, za bajt, czy jeszcze za cos innego? Trudno cos poradzic nie
: wiedzac... W kazdym razie o ile wiem to wiekszosc krajowych serverow
: udostepnia grupy pl.* kazdemu.

Co nie zmienia faktu, ze lepiej to sciagnac hurtem do domu, rozlaczyc
sie, poczytac, odpowiedziec na niektore, wyslac wlasne, polaczyc sie
znowu, wyslac, rozlaczyc sie.

: A swoja droga to mozesz temu dostawcy wyjasnic jak dziala mechanizm
: 'expiration' w newsach, bo chyba tego kawalka nie zrozumial. Wiadomosc
: NAPRAWDE nie musi lezec na jego serverze i czekac az ja ktos przeczyta
: - po jakim czasie sama zniknie :-)

Wiadomosc MUSI lezec na serwerze, bo jak zniknie, to juz jej NIKT nie
przeczyta. Na wiekszosci serwerow w *.pl grupy pl.* sa trzymane
miesiac, ale to juz jest zupelnie inna sprawa, z uucp w ogole nie
zwiazana.

Tomek

PS. Wiecej o UUCP (i dlaczego) mozna znalezc w FAQ w pl.answers,
pl.news.admin oraz pod adresem http://www.usenet.pl/doc/news-pl-faq.2.html

--
 _________
(_   _' __) Tomasz R. Surmacz *--* Work:(071)320-2636 tsurmacz_at_ict.pwr.wroc.pl
  |__(____/ For PGP key finger tsurmacz_at_asic.ict.pwr.wroc.pl *---* irc: TomekS