Satelity na orbicie (bylo: Re: naprawa satelity)

Autor: Janusz A. Urbanowicz (alex_at_p327.phys.uni.torun.pl)
Data: Wed 16 Oct 1996 - 16:01:41 MET DST

Pozwole sie wtracic, zaznaczajac od razu ze nie znam sie na satelitach
telekomuniakcyjnych a tylko ciut na mechanice nieba:

 Ryszard Gabryszewski <kacper_at_haydn.cbk.waw.pl> writes:

>A po co spychac? Wystarczy wylaczyc... Pol stopnia katowego (czyli
>odleglosc miedzy satelitami rozdzielana dopiero przez bardzo duze
>anteny) to tam na gorze okolo 400 km... Mnostwo miejsca na powieszenie
>obiektu o srednicy rzedu metrow. Tym bardziej ze ten stary nie pilnowany
>i tak z czasem zdryfuje precz z geostacjonarnej.

Z tego co wiem, orbita geostacjonarna zgodnie z nazwa jest stacjonarna, tzn
nic z niej nie zdryfuje bo nie ma prawa. czyli satelita umieszczony tam
bedzie sie krecil prawie do konca swiata.

>Zreszta jezeli zepsul sie tak, ze jeszcze reaguje na komendy, to mozna
>przed wylaczeniem dac mu 'pozegnalnego kopa' zeby sobie przeszedl
>na jakas zupelnie inna orbite, i pozostawic zmartwienie naszym prawnukom.
>
>A napisawszy to wszystko zapytam: czy ktos ma jakies dane na temat
>'awaryjnosci' satelitow telekomunikacyjnych? Bo z tego co czytalem, to one
>sie psuja albo przy starcie (jak sie go Ariane, albo chinska rakieta
>wynosi :-) albo umieraja smiercia naturalna - znaczy wyczerpuje im sie
>paliwo do manewrow. To drugie jest latwe do przewidzenia i wlasciciel

Oj one chyba nie maja paliwa do manewrow. Przynajmniej te na stacjonarnej.
Satelity na niskich orbitach maja owszem silniki ale to dlatego, ze tra o
protosfere i to powoduje powolne schodzenie z orbity i silnikami sie to
kompensuje Satelity geostacjonarne nie musza miec silnikow do tego celu i
AFAIK nie maja.

Byly projekty umieszczania w satelitach boosterow odpalanych po
zakonczeniu pracy satelity co sciagaloby go w atmosfere, ale nie wiem co z
tego wyniklo.

Alex

--
Janusz A. Urbanowicz, student of physics, Amiga user |finger for PGP&Geek Code
email: alex_at_eris.phys.uni.torun.pl | WWW: http://eris.phys.uni.torun.pl/~alex/