Re: Satelity na orbicie (bylo: Re: naprawa satelity)

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 16 Oct 1996 - 20:05:09 MET DST

Janusz A. Urbanowicz (alex_at_eris.phys.uni.torun.pl) wrote:
: Jarek Lis <lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl> wrote:
: >: Z tego co wiem, orbita geostacjonarna zgodnie z nazwa jest stacjonarna, tzn
: >: nic z niej nie zdryfuje bo nie ma prawa. czyli satelita umieszczony tam
: >: bedzie sie krecil prawie do konca swiata.
: >
: >To sie przejdz do biblioteki, i przeczytaj co to znaczy "orbita
: >geostacjonarna". Dlaczego nie jest np. nazywana "samocentrujaca".
: >A nie jest.

: Ale co do centrowalnosci.. zależy co przez to rozumiemy.

Ja rozumiem, ze to orbita ktora mialaby mila ceche, ze obiekt poruszajacy
sie prawie po niej, ale jednak z niewielka odchylka, wszedlby na
prawidlowy tor bez jakiejkolwiek ingerencji. Taka "rura prowadzaca",
ktorej niestety nie ma.

: Dla mnie geostacjonarna to
: także jest orbita której nachylenie do ekliptyki 0>, no ale to kwestia
: terminologii/

Niech Ci bedzie - ale i tak trzeba pilnowac, zeby nie byla to orbita
zaledwie o okresie zblizonym do obrotu ziemi.
A do transmisji danych - to taka "geostacjonarna" orbita podnosi koszty
wielokrotnie niestety.

: >: Oj one chyba nie maja paliwa do manewrow. Przynajmniej te na stacjonarnej.
: >
: >Najpierw je trzeba na tej orbicie precyzyjnie umiescic. A najlepiej sie
: >to robi silnikami korekcyjnymi satelity.
:
: Zawsze mi sie wydawało że one do wejscia na orbity docelowe mają
: jednostrzałowe boostery które włączają się po wypaleniu rakiety nośnej.
: Na pewno tak robiono przy wynoszeniu satelitów przez prom kosmiczny.

I uwazasz, ze ten booster jest na tyle dokladny, ze umiesci satelite z
wymagana precyzja?

: Szczególnie, że z punktu widzenia ekonomii głupotą byłoby używanie do tego
: silników korekcyjnych (czas życia satelity).

O - to jednak przyznajesz, ze one maja jednak silniki korekcyjne, i zalezy
nam na paliwie do nich?

P.S. Wcale nie jestem pewien, czy w kosmicznej ekonomii bardziej sie oplaca
    dodac booster, czy wiekszy zbiornik paliwa korekcyjnego..

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |