Re: TPNET - routing

Autor: Wojciech Myszka (myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 01 Jul 1996 - 07:41:54 MET DST

On 30 Jun 1996, Konrad Plich pisal w odpowiedzi na uwagi Zbigniewa Zycha
o routingu:

    [... Wycinam; krotko mowiac: Ameryke]
> I do tego trwalo tak krotko ze nawet nie zauwazylem.
> Nie zmienia to jednak faktu ze takie rzeczy sie moga zdarzyc i WLASNIE PO
> TO robi sie lacza do roznych operatorow i uruchamia BGP zeby osiagnac
> taki efekt :-). Po prostu poprawnie zadzialalo.
  ----
  W (zasadzie) slusznie :-)

  Pozwalam sobie jednak zwrocic uwage na pare faktow zwiazanych z
  zaistnieniem dosyc gestej i alternatywnej do NASKowej struktury
  sieciowej (mam na mysli TPNET).

  Taka konfiguracja, w ktorej dwie struktury krzyzuja sie wylacznie w dwu
  miejscach: w Warszawie i w Stanach powoduje szereg problemow dla
  zwyklych uzytkownikow:
  - oto jakas dobra dusza naczytala sie o cache; mysli sobie tak: mieszkam
    we Wroclawiu, to najblizsze cache znajduje sie pod adresem
    w3cache.pwr.wroc.pl. Wpiszmy to. I nawet jezeli wszystko dziala ok -
    chcial byc dobry, a generuje glupi ruch na laczach: odwoluje sie do
    sunsite i pakiety lecaa z Wroclawia via TPNET do Warszawy, via NASK do
    Wroclawia, via NASK do Warszawy i wracaja taka sama droga...
  - newsy (tu na ogol jest bez proxy), ale TPNET nie dogadal sie zebym
    mogl korzystac z serwerow Wroclawskich bo wroclaw.tpnet.pl to nie
    Wroclaw i slusznie.
  - kazde literalne zrozumienie nawolywan: korzystaj z zasobow, ktore sa
    najblizej ciebie traci sens i powinno byc zapisywane tak: "korzystaj z
    zasobow, ktore sa najblizej Ciebie, chyba ze dzwonisz na numer
    0,202122 - wowczas korzystaj z zasobow, ktore sa w Stanach..."

  Wydaje mi sie. ze zdrowy rozsadek wymaga, zeby struktura TPNETu obrosla
  uslugami w ramach tej sieci: DNS, cache, serwer newsow, publicznie
  dostepny serwer SMTP (zeby wyslac poczte) i odpowiednimi instrukcjami
  dla uzytkownikow sieci (jak co skonfigurowac, zeby bylo optymalnie).

  Do takiego rozwiazania, w ktorym sieci NASK i TPSA przenikaja sie
  wzajemnie - nie namawiam, bo wiem, ze trudne do zrealizowania (ze
  wzgledu na oplaty), ale radze w wolnym czasie siasc decydentom z TPSA i
  NASKu przy kawie i koniaczku i sprawe rozwarzc: wszak glownym
  skladnikiem kosztow NASKu sa ponoc koszta wynajmu lacz od TPSA...

  Pozdrowienia
  Wojtek

--
Wojciech A. Myszka                    myszka_at_ldhpux.immt.pwr.wroc.pl
Technical University of Wroclaw, Institute of Material Science