Edytory HTML (bylo: zlota netszkapa)

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.it)
Data: Mon 29 Jan 1996 - 23:50:04 MET

On Mon, 29 Jan 1996 21:53:09 +0100 Mariusz Boronski wrote:

[...]
>Ale jesli jest to ochnasty jezyk, w ktorym
>trzeba pisac na codzien (no moe nie codziennie, ale czesto) to zaczyna
>juz byc problemem. A tak wogole to co to za radocha uczyc sie HTML'a do
>perfekcji, jesli mozna sobie ulatwic zycie czyms automagicznym ?.
>Jesli ktos jest massochista, to go nie przekonam (zreszta nie mam takiego
>zamiaru). Ale zwyklego makera stron i stroniczek moze cos takiego ucieszyc.
>Przeciez po to wlasnie powstaly komputery, by ulatwiac a nie komplikowac
>nasze zycie.

Tym razem podepre sie odpowiednim cytatem, ktory dokladnie pokrywa sie
z moimi doswiadczeniami. Zaznaczam przy tym, ze mnie HTML nie interesuje
- jestem programista, wiec pisanie w HTMLu to dla mnie taki onanizm
zawodowy, zamiast prawdziwego far l'amore (make love). Bylem jednak
zmuszony nauczyc sie HTMLa i uzywac go, bo trudno zapewnic sobie taka
wspolprace ze ktos pisze HTML a ja same CGI, aby takim wspolnym wysilkiem
otrzymac interaktywne WEB-pages.

Ale do rzeczy: w nienajgorszej w sumie ksiazce Laury Lemay pt.
"Teach Yourself Web Publishing with HTML in a Week", (1995, wiec nowka)
rozdzial o edytorach rozpoczyna sie nastepujaco (przepraszam za jakosc
tlumaczenia, w dodatku z wloskiej wersji):

  Realizacja dokumentow HTML "recznie" tzn. za pomoca zwyklego edytora
tekstowego jest prawdopodobnie najtrudniejszym ze sposobow pisania
w kodzie HTML. Jest sie zmuszonym wstawiac wszystkie tag'i i pamietac
zawsze znaczenie kazdego tag'a. [...] Trzeba pamietac o zamknieciu
wszystkich tag'ow i o wstawieniu cudzyslowow zamykajacych w atrybutach.
Bedac zmuszonym do pamietania o wszystkich tych rzeczach, czasem jest
wrecz trudno pamietac co sie wlasciwie mialo napisac.
  Z drugiej strony, aby zobaczyc edytor HTML ktory pozwoli na natychmiastowe
zobczenie efektow naszej pracy, na latwe i szybkie wstawienie wszystkich
link'ow i grafiki, na skonstruowanie jakiegos FORM uzywajac elementow
przesuwanych za pomoca drag'n'drop - trzeba jeszcze poczekac sporo czasu.
  Nie oznacza to bynajmniej ze instrumenty do tworzenia dokumentow HTML
nie istnieja - wrecz przeciwnie: istnieje bardzo liczne narzedzia a takze
konwertory czy filtry, ktore pozwalaja na uzywanie ulubionego programu
i tworzenie za jego pomoca dokumentu HTML. Jednak zadne z tych narzedzi
nie jest w stanie wykreowac dobrego "srodowiska pracy" dla jezyka HTML.
Prawdziwe srodowisko HTML musi sie dopiero narodzic.

A juz z wlasnego doswiadczenia powiem, ze "przetestowawszy" jakas
dziesiatke edytorow i konwertorow, musze z cala moca stwierdzic, ze
absolutnie nie da sie przy uzyciu zadnego z nich pisac kodu HTML
jesli sie go nie zna na tyle (tzn HTMLa) zeby byc w stanie ta sama robote
zrobic recznie. To tylko pomocniki. Przyspieszaja, ulatwiaja prace,
pamietaja za nas o zamykaniu <> etc, ale absolutnie nie sa w stanie
zmniejszyc potrzeby znajomosci samego HTML.

Grego