Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Wed, 10 Apr 2024 02:27:08 GMT
On 2024-04-09, Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> wrote:
> Złożyłem sobie ostatnio nieco mocniejszy komputer, który w zamyśle ma
> pełnić rolę domowego serwera. Całość jest skonstruowana nie na bazie
> typowo serwerowych komponentów, ale części przeznaczonych raczej pod
> konsumencki/gamingowy segment rynku. Niemniej płyta główna (Asus ROG
> Strix B550-F) obsługuje RAID.
> System (Debian) jest postawiony na dysku SSD (M2 NVME). Teraz chciałem
> jeszcze dodać jakiś większy dysk HDD, na dane i media. Docelowo
> chciałbym, żeby znalazły się tam dwa dyski pracujące w trybie RAID-1.

> [...]

Nic co podałeś powyżej z wymaganych usług nie uzasadnia użycia takiego
sprzętu jaki wybrałeś. Jedyne co ewentualnie może to wymagnie
transkodingu w wysokiej rozdzielczości, co wątpię abyś uskuteczniał.
Wydaje się, że padłeś ofiarą nieporozumienia, że serwer to musi być
jakaś wypasiona maszyna. Dla firmy z 1000 użytkowników, być może. Do
domu/małej firmy, absolutnie nie. Duże zużycie prądu, większe
prawdopdobieństwo awarii, konieczność okresowej obsługi (czyszeczenie,
wymiana wentylatorów).

Takie rzeczy z powodzeniem realizuje się na platformach z cpu o niskim
TDP, najlepiej z pasywnym chłodzeniem. Owszem, pamięć się może przydać,
min 8GB jeśli chciałbyś to mieć na systemie plików z lepszą ochroną
p.błędom, czy CoW, np. zfs. Raid na płycie nie jest potrzebny, na
najjlichszym współczesny sprzęcie zrealizuje się to softwarowo a
wydajność przesyłu będzie ciągle ograniczona przepustowością sieci, no
chyba, że masz klasy 10Gb lub lepszej.

--
Marcin