Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Jakie dyski HDD do domowego serwera?
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Tue, 9 Apr 2024 18:00:01 +0200
Złożyłem sobie ostatnio nieco mocniejszy komputer, który w zamyśle ma pełnić rolę domowego serwera. Całość jest skonstruowana nie na bazie typowo serwerowych komponentów, ale części przeznaczonych raczej pod konsumencki/gamingowy segment rynku. Niemniej płyta główna (Asus ROG Strix B550-F) obsługuje RAID. System (Debian) jest postawiony na dysku SSD (M2 NVME). Teraz chciałem jeszcze dodać jakiś większy dysk HDD, na dane i media. Docelowo chciałbym, żeby znalazły się tam dwa dyski pracujące w trybie RAID-1.

Serwer ma realizować następujące usługi, przeważnie odpalone w osobnych kontenerach dockerowych:
- Rejestrowanie obrazu z kamer
- Udostępnianie pewnej przestrzeni dyskowej komputerom pracującym w lokalnej sieci
- Udostępnianie mediów poprzez serwer Plex
- Niewykluczona jakaś baza danych, na potrzeby zbierania danych z czujników
- W dalszej perspektywie jakieś elementy systemu automatyki domowej

Wymogi co do dysku są następujące:
- Optymalną pojemnością byłoby 16GB
- Przystosowanie do pracy 24/7
- Jakość wykonania zmniejszająca do minimum prawdopodobieństwo awarii w trakcie lub zaraz po okresie gwarancyjnym
- W miarę możliwości cicha praca
- Oczywiście cena też ma znaczenie, ale bez przesady - nie chcę kupować najtańszego dysku o tej pojemności, który mi zaraz padnie.

Jaki model spełniający powyższe wymagania moglibyście polecić?
I jak to jest z RAID-1? Jeśli kupię najpierw jeden taki dysk, będę mógł potem dodać drugi i ustawić mirroring? Czy też konieczne jest skonfigurowanie pary dysków na samym początku, zanim zacznę zapisywać na nich dane?