Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Gniazdo M2

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Gniazdo M2
From: Trybun <MLSCh@jachu.cb>
Date: Fri, 9 Feb 2024 15:48:09 +0100
On 2024-02-09, Trybun <MLSCh@jachu.cb> wrote:
On 2024-02-08, Trybun <MLSCh@jachu.cb> wrote:
On 2024-02-08, Trybun<MLSCh@jachu.cb>  wrote:
On 2024-02-07, Trybun<MLSCh@jachu.cb>  wrote:
Jaki dysk do gniazda M2, - SATA czy NVMe? Instrukcja płyty głównej jest
w tym temacie bardzo lakoniczna, poprzestaje na tym że jest to złącze
(klucz) M
Sam M-key to zdaje się nvme, ale lepiej podaj nazwę tej płyty.

Jak się okazuje obsługuje dyski nvme.
https://pl.msi.com/Motherboard/A320M-A-PRO-MAX/Overview
Jeżeli znasz sie na płytach to jeszcze jedno pytanie, czy powyższa płyta
ma zintegrowaną grafikę, czy te wyjścia wideo to tylko dla grafiki
zintegrowanej z prockiem? Tak pytam bo do zintegrowanej z prockiem vega
11 już od dość dawna nie ma aktualizacji, natomiast w serwisie msi są
aktualizacje grafiki dla TEJ płyty z końca ubiegłego roku, można
przypuszczać że ma grafike ?
Nie ma. Grafika musi być w cpu.
https://pl.msi.com/Motherboard/A320M-A-PRO-MAX/Specification

Onboard Graphics
       1 x DVI-D port, supports a maximum resolution of 1920x1200@60Hz (1,2)
       1 x HDMI™ 1.4 port, supports a maximum resolution of 4096x2160 @24Hz
(1,2)

       1 Only support when using the processor with Graphicss
       2 Maximum shared memory of 2048 MB

Jeszcze do przedwczoraj wydawało mi się że wiem jaką mam płytę. Dzisiaj
po przejrzeniu jej specyfikacji na kilku rożnych stronach tego samego
serwisu już takiej nie mam. Nagle dowiedziałem się m.in. że ona ma
(powinna mieć) 6 gniazd usb2. Ale pal tam licho takie bzdety, ważniejsza
Gniazd czy wyjść? Gniazda masz na tylnej krawędzi płyty, do tego masz
możliwość podłączenia kolejnych przez "header'y" (złącza na płycie).
Patrząc po zdjeciu masz 2 gniazda usb2 i 2 podwójne złącza na płycie,
więc wszystko się zgadza.
Dla mnie "gniazdo" to dostępne wejście-wyjście z obudowy i tak to jest
opisane w niektórych instrukcjach.
Jak sam składasz peceta to owszem, masz zwykle gniazda z przodu obudowy
ze wstążkami i właśnie header'ami do podłączenia na płycie, ale zwykle
nadal zostają jakieś niewykorzystane. Wtedy możesz sobie dokupić śledzia
z gniazdami i wykorzystać. Praktycznie każda płyta ma ze dwa podwojne
złącza usb na płycie do podłączenia dodatkowych gniazd.

Tu pytanie trochę niezwiązane z tematem. Mam starego kompa z dużą obudową. Ale ta budowa ma frontowe gniazda  tylko w wersji usb2. Z racji że w tego że ten nowy komp ma obudowę nikczemnej wielkości w której jest jak w piekarniku to czy mógłbym przenieść bebechy do tej dużej obudowy bez straty łączy usb3 na froncie?

sprawa z tą grafiką, wcześniej byłem święcie przekonany że płyta może
funkcjonować tylko z zewnętrzna grafiką, np z taka zintegrowaną z
I tak właśnie jest.

procesorem. Teraz widzę że na stronie producenta są aktualizacje do
Aktualizacje mogą dotyczyć tego co pośredniczy między grafiką w cpu a
wyjściami hdmi/dvi.
Nie wiem czemu ale to wygląda na stery do grafiki.
https://pl.msi.com/Motherboard/A320M-A-PRO-MAX/support#driver
No bo są, ale "on-board vga drivers" przecież oznacza, że masz grafikę
onboard, a masz ją jak masz ją w cpu. Cpu jets onboard :)

Przypominam że są to stery na stronie producenta płyty a nie procka. A raczej bardzo wątpliwe aby producent płyty oferował coś uniwersalnego, pasującego do wszystkich procesorów z grafika, kompatybilnych z tą płytą. O ile oczywiście są to stery czysto do grafiki a nie jakieś łączniki mające usprawniać obsługę zintegrowane grafiki różnych procesorów przez płytę.

A jak to msi zrobił w kwestii włączenia na twardo IGD to nie wiem. Na
dwoje babka.

Spojrzałem teraz na ms-7a34 (b350 tomahawk) która mam u syna, i tam w
ogóle nie widzę opcji PEG vs IGD. Jest tylko detect vga (auto/ignore).

Grafika zintegrowana z prockiem jest na pewno. I tylko to jest pewne.
Tak samo pewne że nie ma w nim żadnej zewnętrznej karty.
A co niby msi mógł wymyślić? Chyba jedyna możliwość wyłączenia PEG i
aktywacji IGD to dostępność odpowiedniego sprzętu, czyli,  tu grafiki
zintegrowanej z płytą..
Tak, ale to jest zupełnie inna płyta.
Jeszcze pytanie, o ile orientujesz się w tych sprawach o możliwość
wejścia do biosu gdy grafika nie działa?
Poza oczywistym rozwiązaniem dołożenia grafiki, ktora jest na twardo
ustawiona w biosie, to reset biosu do ustawień fabrycznych, gdzie
zapewne domyślną opcją będzie jakieś "auto". Jeśli płyta nie ma jakiejś
zworki do resetu (a współczesne chyba nie miewają) to wyjąć baterię z
płyty na kilka minut.

Czyli z jakiej by nie patrzeć strony pozostaje czysta partyzantka..