Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BCD i UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BCD i UEFI
From: trybun <MaLeChSo@jachu.cb>
Date: Tue, 16 Nov 2021 15:07:50 +0100

"trybun" smtqmh$eno$1@gioia.aioe.org

Czyli rozumiem polecasz włożyć HDD z starego kompa
z zainstalowanym XP do nowego i w UEFI wskazać ten
dysk jako startowy? Na logikę powinno zadziałać..

Skoro nie masz (co wcale nie jest dziwne) samego/czystego Legacy -- być
może trzeba ustawiać wybór dysku w kolejności bootowania... Może to nawet
lepsze rozwiązanie -- F12 okazać się może pomocnym w trakcie wyboru dysku
bez wchodzenia do BIOS/UEFI podczas bootowania... (o ile masz F12)

Same partycje są takie same w MBR i GPT -- można je kopiować żywcem
(tak kopiuję) z GPT na MBR czy z MBR na GPT... Problemem jest trafianie
w stosowne miejsca podczas bootowania -- tablica partycji GPT wygląda
inaczej niż tablica partycji MBR, dlatego dawny BIOS nie zbootuje
z nieznanej mu GPT -- BIOS nie zna GPT, bo GPT nie było w czasach
powstawania BIOS...

Późniejszy (od BIOS) UEFI zna zarówno MBR jak i GPT -- więc może
trafiać i tu, i tam... (jak pojmuję tak jest u Ciebie)

-=-

Z ciekawości -- UEFI masz tekstowy czy graficzny?
UEFI mego Acera jest tekstowy -- wygląda dokładnie
tak, jak wyglądają prymitywne BIOSy.

Gdy w Acerze miałem zarówno GPT jak i MBR -- przestawienie
Legacy/nie-Legacy jednoznacznie wskazywało dysk. MBR startował
tylko z Legacy, GPT -- tylko z nie-Legacy...

Graficzny.  To taki trochę bardziej rozbudowany BIOS z graficzną nakladką w którym można się posługiwać myszą.

Od dawna mam tylko MBR -- obecnie: SSD, SSHD i HDD oraz RAMdysk.
Systemowe partycje 64W10 mam na wszystkich trzech pierwszych.
RAM dysk jest trochę ;) za mały na 64W10 -- ale starczyłby na
niejednego Linuxa... Może właśnie tak warto postawić Linuksa
na F-S? Trudne to nie jest!

Wprawdzie raz zainstalowałem 64W10 -- ale partycję tę skasowałem.
Wszystkie moje obecne systemowe partycje 64W10 są klonami tego
systemu, z którym kupiłem Acera w lutym 2017 r... (kupiłem ten
laptop z zainstalowanym 64W10 -- nigdy tego systemu nie
reinstalowałem, ale pozmieniałem to i owo) Łącznie tych kopii
mogło być nie mniej niż 300 -- bez przesady. Naraz jest znacznie
mniej; około kilkunastu... Część na GPT, część na MBR...

SSD najpierw był GPT, teraz jest MBR -- normalnie są tam dwie
kopie 64W10, ale od dawna jest tylko jedna, bo brak mi czasu
na wgranie i porządki... (trzeba poporządkować źródełko, by
nie wgrywać śmieci na SSD)

Na Toshibie jest GPT -- są tam dwie systemowe, były kiedyś trzy...
Na SSHD i HDD mam MBR -- obecnie jest dużo, bo eksperymentuję...

Do tego są dyski (co najmniej cztery) Fujitsu-Siemensa -- z MBR,
na których są klony tego samego 64W10 (pomieszane z klonami WXP)
pierwotnie postawionego w sklepie na Toshibie z GPT... F-S nie
ma UEFI -- ma zwykły, prymitywny BIOS sprzed lat...

Może odpuszczę sobie z tymi eksperymentami, bo na dwa fronty
(W10 i Linuksy) ciężko mi idzie... 32W10 odstawiłem dość
dawno -- na atomowym netbooku jest teraz tylko Mint na
Hitachim, z którym ten netbook został kiedyś kupiony...

Być może w styczniu będę miał trochę szmalu -- kupię kilka ;)
małych (po ~pół terabajta, może nawet mniejsze) HDD -- wznowię
eksperymenty...

Rozmnażanie Linuksów przebiega podejrzanie gładko... (dorzucanie
i przestawianie kolejności systemowych oraz swapowatych partycji
nie sprawia trudności) Najwyraźniej dzisiejsze partycjonery (nie
wszystkie!) są znacznie pracowitsze (wystarczy skopiowanie) niż
dawne, do tego drugi GRUBy jest milszy od LILOwatego, choć raczej
nie aż tak miły jak BCD... BCD zdecydowanie jest miły! -- jak nie
z Winzgroźnego systemu...

Nadto i sam Linuks chyba teraz lepiej radzi sobie
z przemeblowywaniem ;) niż radził sobie kiedyś...

-=-

Rozmawiając z Tobą wpadłem na pomysł postawienia TinyCore
na RAMdysku F-S... Nawet Dodatni ;) TinyCore zmieści się
bez trudu na RAMdysku... Pod W10 takie postawienie jest
łatwe -- pod Linuksem zapewne też, ale muszę poćwiczyć... ;)

To dopiero byłaby rakieta!!! ;)

Nie wiem jak teraz, ale w dawnych czasach Linux potrafił się pogryźć w Windows w sektorze startowym dysku.  Tak że lepiej uważać.