Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BCD i UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BCD i UEFI
From: trybun <MxLeChSo@jachu.cb>
Date: Wed, 10 Nov 2021 19:01:51 +0100
W dniu 10.11.2021 o 18:26, Eneuel pisze:
trybun myli BCD z EasyBCD, czyli z edytorem BCD.

: Chciałem z przełożonego  (na komp
: z 10ką) dysku uruchomić Win XP.

: oczywiście chodzi o program EasyBCD.

Oczywiście -- nie musiałeś dodawać.

Zacznijmy od współpracy WXP z BCD. ;)

Finalnie rozwiązałem problem współpracy WXP z W10 -- Plopem, ale
  ograniczyłem się do MBR. Choćby z politycznych powodów
(brak dostatecznej współpracy EasyBCD z UEFI czy GPT spowodowany
  jest polityką; to nie jest problem techniczny i można ten problem
  obejść, choć nie wiem w jakim celu obchodzić, skoro można
  zrezygnować z UEFI i GPT) ograniczam się do MBR.

EasyBCD oczywiście współpracuje z UEFI i  GPT. Mam Toshibę (z nią
  kupiłem laptopa) z GPT, na której BCD modyfikowałem za pomocą
  EasyBCD w czasie, gdy nie wiedziałem o problemie przez Ciebie
  opisanym... Toshiba teraz leży odłogiem na półce, ale można ją
  włożyć do laptopa, gdzie funkcjonowała parę lat jako jedyny dysk
  i kilka miesięcy jako jeden z dwóch czy trzech...

Można na dysku z MBR postawić naraz: Linuxa, W10 i WXP.
  Potrzebujesz więcej?
Czwarty wpis przeznaczyć można na rozszerzona partycję z
  logicznymi dyskami... Linux czyta FSy Windowsa, ale Windows chyba
  nie czyta FSów Linuxa...

Kolejne WXP mogą być na logicznych; podobnie z kolejnymi W10; nie
  wiem, jak z kolejnymi Linuxami.

Masz ponoć doświadczenie z Linuxami, więc zapewne znasz odpowiedź...

Nie miałem problemu na starym kompie z EasyBCD w kompilacji z dwoma dyskami i trzema (XP, Linuch i 10ka) systemami. Jednak tam dyski były skonwertowane jako MBRy. W nowym jest dysk GPT (W10) a ja dołożyłem stary dysk z  dyskiem z MBR i XP na pokładzie. I do tego czasu wszystko gra, jednak chciałbym uruchamiać na nowym kompie XPka  i z tym jest problem, jest nim ta niezgodność GPT vs MBR która przeszkadza programowi EasyBCD..