Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BCD i UEFI

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BCD i UEFI
From: trybun <MxLeChSo@jachu.cb>
Date: Thu, 11 Nov 2021 09:13:38 +0100
W dniu 10.11.2021 o 23:31, Eneuel pisze:
trybun nadal plącze się w swych  zeznaniach składanych przed
  publicznością...

: jest dysk GPT (W10) a ja dołożyłem stary
: dysk z  dyskiem z MBR i XP na pokładzie.

Miałem:
   - Toshibę z GPT razem z Samsungiem GPT
   - Toshibę z GPT razem z Samsungiem MBR
  - Toshibę z GPT razem z Samsungiem MBR i Seagatem MBR

To żaden problem. Problemem (małym) jest założenie BCD na GPT za
  pomocą EasyBCD. Nadal możesz założyć BCD na dysku z MBR
  (czymkolwiek, także edytorem  EasyBCD) i nadal możesz założyć BCD
  na dysku z GPT czymś innym niż EasyBCD, by później modyfikować
  wipsy BCD za pomocą EasyBCD i możesz obejść polityczny problem
  (niezakładania BCD na GPT za pomocą EasyBCD) różnorako, łamiąc ;)
  prawo...

Największym tu problemem jest celowość tego czynu... ;) Dokładniej
  -- bezcelowość...

Celowość jest, gdyby to wszystko tylko zachciało  zadziałać bez potencjalnych szkód..

: chciałbym uruchamiać na nowym kompie
: XPka  i z tym jest problem, jest nim ta
: niezgodność GPT vs MBR która
: przeszkadza programowi EasyBCD..

Nie rozumiesz swego problemu.

Na dysku z W10 masz GPT i masz BCD.
Dokładasz dysk MBR i dodajesz partycje tego dodanego dysku do BCD
  za pomocą EasyBCD. Tu jest problem, ale inny (WXP raczej nie
  współpracuje z BCD, więc trzeba sobie jakoś ;) radzić i EasyBCD
  radzi sobie) z którym poradziłeś sobie kiedyś... Raz można tak
  dołożyć WXP; można i kilka razy, ale później trudno nad tym
  zapanować, więc radzę sobie inaczej.

WXP rozmnaża ;) się za pomocą boot.ini, nie BCD. Raczej warto WXP
  startować od razu jako WXP, do czego można posłużyć się Plopem,
  umieszczając WXP na podstawowej partycji nieaktywnej -- na
  aktywnej ma być BCD z Plopem. Kolejne WXP można umieścić na
  logicznych, wskazanych zwykłym edytorem w boot.ini...

Często kopiuję systemowe partycje, często zakładam BCD od nowa
  (aby uniknąć bałaganu) i mam BCD na wielu partycjach.
Na jednym komputerze mogę mieć naraz kilkanaście BCD -- na różnych
  dyskach.

Rzecz jasna nie wszystkie te BCD są stale aktualne i użyteczne...
  ;) BCD można mieć nawet na logicznym -- tylko założyć raczej tam
  trudno...

Ty raczej celujesz w jedną partycje z BCD...

W razie czego mam możliwość startowania BCD z innych partycji, gdy
  mam wiele partycji z BCD...

EasyBCD radzi sobie z edycją już istniejących BCD na GPT, lecz
  (tak bóg, czyli M$ chcę) nie zakłada BCD na partycjach dysków z
  GPT... Tak przynajmniej było, gdy ostatnim razem chciałem założyć
  BCD na partycji dysku GPT...

Ty masz już BCD, więc nie masz tego problemy, póki nie
  skasowałeś/popsułeś BCD...

 XP w BCD na  nowym kompie jest w ogóle nieaktywny.  Dlaczego jest w komunikacie programu - to za sprawą UEFI.

  Jak to wygląda w praktyce UEFI jest ściśle związany/a z GPT czy taki menadżer może także egzystować z MBR?