Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] PC bez x86_64

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] PC bez x86_64
From: Zdzichu500 <no-spam@no-spam.org>
Date: Mon, 24 May 2021 22:43:08 +0200
Witam

Jako, że grupa dyskusyjna to może taka dyskusja o przyszłości komputerów PC. Co sądzicie o porzuceniu przez PC bagażu x86_64 i przejściu na inną architekturę? Do tej pory byłem dość sceptyczny. W końcu x86 utrzymywane od wielu lat wielkim kosztem. Wyparło inne, teoretycznie lepsze, architektury jak Itanium, PowerPc, Sparc itp. Co prawda mam Malinkę z ARM ale wiadomo to jest mało wydajny komputerek nie mający startu do czegoś z Intelem czy AMD. Był też pomysł Microsoftu z ARM ale raczej utwierdził wszystkich w przekonaniu, że nie ma alternatywy dla x86 bo cały komputer był niewiele tańszy od czegoś z x86 a był dużo gorszy. No i na to wchodzi Mac, który wywala x86_64 i zastępuje go ARM. Komputer nie jest wcale mniej wydajny, potrafili dodać translator dla starego programowania, które pozwala uruchamiać kod x86_64 na ARM. Do tego cisza (np. Mac Air nie ma wcale wentylatora), z powodu mniejszego zapotrzebowania na energię dużo dłuższa praca na baterii. I jako długoletni użytkownik AMD/Intela z Widnows i Linuxem coraz bardziej się zastanawiam czy następny komputer nie będzie ze stajni ogryzka. I z tego co słyszę wśród znajomych nie tylko ja się nad taką zmianą zaczynam zastanawiać. Czy sądzicie, że Microsoft jakoś zareaguje na ofertę Mac i wypuści jakiegoś Windowsa używalnego na ARM (możliwość uruchamiania dowolnego programu dla Widnows x86_64) czy raczej będzie trwał przy Intelu/AMD? Takie trwanie może spowodować odpłynięcie części użytkowników do Apple. Windows dla ARM pozwalał uruchamiać tylko niewielki fragment programów dla Windowsa. Ale Apple z Rosettą pokazało, że się da więc MS też może zainwestować w podobne rozwiązanie. Wiadomo, że AMD i Intel będą przeciwne i będą robić co tylko się da by to się nie stało bo tworzą oligopol na rynku procesorów do PC. Z drugiej strony jeżeli zauważalnie business zacząłby przechodzić z Windowsa na Maca to Microsoft musi być na to przygotowany.

Pozdrawiam,
Zdzich