Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Adata SU900 znika z systemu - kończy się?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Adata SU900 znika z systemu - kończy się?
From: pioruns <www@website.com>
Date: Tue, 27 Apr 2021 01:11:21 +0100
On 26/04/2021 23:30, Tomaszek wrote:
W dniu 2021-04-26 o 20:17, pioruns pisze:
Haha przegapilem czesc posta, przepraszam, moja wina! :) Zaspany to otepiony. Zignoruj moje posty :) Pozdrawiam.

Może to jednak ja będę musiał przeprosić Ciebie. Napisałem, że przejrzałem wszystko, ale nie do końca tak jest. Zafiksowałem się na szukaniu przyczyny sprzętowej tymczasem jest jeszcze coś. Gdy dysk pojawiał się i znikał w dzienniku zdarzeń "storahci" sypało takimi ostrzeżeniami:

"Wydano polecenie resetowania urządzenia \Device\RaidPort0"  - źródło: storahci"

Poniżej masz zrzut jak to wyglądało:
https://imgur.com/1pUK1ZT

Pobieżna jak na razie lektura internetów sugeruje, że problem może być ze sterownikami od chipsetu. I coś w tym może być. Zmieniałem jakiś rok temu płytę główną bo poprzednia padła. Ale systemu nie instalowałem na czysto. Po prostu włożyłem nową płytę (inny producent, ale chipset ten sam) system odnalazł sobie urządzenia, nie było konfliktów, błędów to i nie ruszałem tego.

Iść w tym kierunku (instalacja sterowników od nowa) czy to raczej ślepa uliczka?

Wow duzo tego na screenshocie.
No widzisz, cos mi zaswitalo bo moze nie doczytalem ze zrozumieniem, ale nie zauwazylem, zebys opisal grzebanie po logach systemu, dlatego sie zapytalem, to tez wazne. I jednak sie przydalo :)

(nie czytalem reszty postow w dyskusji ale tu masz moje przemyslenia na szybko):

W Linuksie komunikat tego typu w urzadzeniu moze sugerowac blad polaczenia (kabel tak jak wczesniej sugerowales) ale takze blad zasilania. W wiekszosci przypadkow sprzet, nie soft. U Ciebie w Windows moze byc podobnie. Moze to byc zwiazane z uszkodzeniem plyty glownej, portu samego, kabla, dysku. Sterowniki to nie bylby moj pierwszy typ, ale jesli rok temu podmieniles plyte bez zmiany sterownikow, to jasne, przeinstaluj, zrob aktualizacje systemu, moze cos nowego tez znajdzie itp. Zobacz tez czy masz aktualizacje do BIOSu, moze cos sie da poprawic z obsluga SATA, AHCI czy ogolnie storage. Zrob tez memtest.

A rownolegle:
Sprobowalbym na tym etapie tez przerzucic dysk do innego komputera (jesli to mozliwe) i obserwowac go z tydzien, mozesz mu zapuscic jakas mala petle sleep pare minut, odczyt kilku GB danych, sleep pare minut i tak w kolko (aby go nie zuzywac, ale zeby tez nie spal, wymuszajac prace kontrolera SSD i chipsetu plyty).

--
pozdrawiam,   pioruns