Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 12 May 2020 00:49:55 +0200

"Uncle Pete" r9c81g$1cp5$1@gioia.aioe.org

- W galeriach handlowych -- neutral 4 kK?
klienci nie mogą spać -- muszą kupować, ale nie mogą być
zupełnie zbudzeni, bo zbudzeni będą zbyt rozsądnie myśleli...

Przede wszystkim klienci muszą wiedzieć, jaki dokładnie kolor ma ubranie czy
buty...

Temperatura barwowa ma się nijak do koloru -- naprawdę
jesteś fotografem? ;)

Po pierwsze, gdzie napisałem, że chodziło mi o temperaturę barwową?

Nawiązałeś do 4 kK.

Po drugie, skoro przy tym jesteśmy, im bliższa owa temperatura światłu dziennemu, tym mniejsze będą przekłamania w postrzeganiu kolorów tego, co się nosi w świetle dziennym.

Otóż nie!!! Oko ma coś w rodzaju automagii balansu bieli -- oby źródło
światła miało stosowny rozkład. Jasne, że idealnie ;) czerwoną żarówką
nie zaświecisz na zielono, ale takich nie ma -- każda ,,zwykła'' żarówka
da ~taki sam efekt, bo wzrok szybko dostosuje się do temperatury barwowej.

Nawet taką:
   https://www.terrarex.pl/images/terrarex%20widmo%20RB.jpg
żarówką można dobrze oświetlić fotkę...

https://www.terrarex.pl/grzewcza-zarowka-do-terrarium-terrarex-heat-night-by-helios-promiennik-p-26.html

Problem zaczyna się tam, gdzie nie ma dobrego odwzorowania barw:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wysokociśnieniowa_lampa_rtęciowa#/media/Plik:Leuchtstoff_spektrum.jpg

https://www.profesjonalne-oswietlenie.pl/zrodla-swiatla/wyladowcze/sodowe.html
bo źródło nie daje dobrego widma -- światło można łatwo odbić od
obiektu fotografowanego, ale nie można łatwo przerobić...

Luminofory przerabiają na inne częstotliwości. ;)
   https://pl.wikipedia.org/wiki/Luminescencja

Na oko nie można szybko określić temperatury barwowej żarówki (o czym
już pisałem) inaczej niż poprzez porównanie. Aparatem także. ;) Miałem
do AliExpress wysłać fotki qpionych LEDek, by wykazać ich ciemnotę...
Ale jak? ;) Oczywiście tylko zestawiając z innymi na jednym ujęciu lub
ukazując parametry ekspozycji i obróbki...

Tak samo jest z barwą -- oby źródło dało światło podobne do słonecznego!
Przesunięcie q fioletowi czy czerwieni niewiele psuje!
Aparat czy program graficzny poradzi sobie z przesunięciem temperatury...
(oczywiście nie wtedy, gdy temperatura spadnie do pokojowej -- piszę
o świetle widzialnym, choć mając stosownie czułą matrycę, można by
poradzić sobie także z temperaturą pokojową, bo nawet w żarowym
świetle o temperaturze barwowej 300 K znajdą się śladowe ilości 9 kK)

Bez przyrządów można określić temperaturę barwową źródła światła
pośrednio, -- obserwując zachowanie ludzi, bo wysoka temperatura
barwowa (zimne światło) wybudza, a niska (ciepłe światło) usypia...

Zazwyczaj im żarówka jest mocniejsza w watach, tym ma wyższą temperaturę
barwową swego światła -- zimniejsze  światło. Ale każda normalna żarówka
daje poprawne odwzorowanie barw. LEDka nie jest żarówką! Niby grzeje się,
ale za słabo. ;)

W skrajnych przypadkach może być tak, jak kiedyś z moimi spodniami ze sztruksu, które w świetle dziennym były absolutnie neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych energooszczędnych wynalazków) wyraźnie szaro-zielone.

Nie może!!! Światło żarowe to światło naturalne -- takie, jak słoneczne!
Niemal dokładnie takie -- tyle, że Słońce daje wyższą temperaturę barwową
a ,,niebo'' dodaje filtr...

Weszcie po trzecie, gdzie napisałem, że jestem fotografem?

Między wierszami napisałeś, że nie masz pojęcia o fotografii!
(malowaniu światłem)

Napisałem gdzieś że fotografuję, ale nigdy nie kłamałem, że zawodowo. To jeżeli
chodzi o Twoje docinki,

Nie docinam Ci.

które wobec człowieka, który chciał Ci pomóc, są według mnie zupełnie nie na
miejscu.

Ty mi docinasz -- zauważając, że szukam taniochy.

-=-

Masz 18.5 LEDkę dającą 2452 lumeny za 37 złotych -- możesz podać
jakiś symbol tej LEDki? Wiesz, że ma CRI 80% -- więc chyba masz
jakieś opakowanie tej świetlówki...

   "Uncle Pete" r9b32l$1hvd$1@gioia.aioe.org

   > 18,5 W 2452 lm 2700 K w Leroy Merlinie, mam taką,

Tu:
   https://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczność_świetlna
jest mowa o 300 lumenach z wata...

http://www.elektroonline.pl/news/7209,Cree-przelamalo-bariere-300-lumenow-na-wat-w-wydajnosci-diod-LED