Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kolejny Seagate...

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kolejny Seagate...
From: Trybun <LeMxCh@jahu.cb>
Date: Wed, 22 Apr 2020 14:56:52 +0200

"Trybun" 5e9ed78e$0$550$65785112@news.neostrada.pl

kilka długości... Wszyscy jak jeden przytaczają teoretyczne zalety nośników SSD a jak widać w praktyce sprawa nie jest tak prosta.

Bardzo prosta -- IOpSy (i kolejki) dysku NVMe vs SATA/AHCI HDD.

Pomiędzy przeciętnym SSD SATA i szybkim HDD nie zauważysz żadnej
różnicy w transferze dużych plików, o ile te pliki nie są mocno
pofragmentowane na SSD, ale w obsłudze masy drobnych plików (lub
niby dużych, ale mocno sfragmentowanych na HDD) zauważysz szaloną
różnicę pomiędzy NVMe i HDD.

No i niewątpliwie masz rację. - aby uzyskać jakieś lepsze parametry na SSD to trzeba spełniać określone warunki. Ja ich nie spełniem to i daleki jestem nad zachwytami nad SSD, których lepszość wymaga stawania na uszach.

-=-

Nie masz wielu W10 na jednym dysku, więc być może nie poznałeś
uprzejmości ;) M$ -- cykl zamknij-uruchom niekoniecznie zezwoli
na zmianę systemu, choć uruchom_ponownie zezwoli, lecz wymusi
warowanie przed komputerem w czasie restartu przynajmniej do
czasu wybrania systemu...

Ogólnie nie interesuje mnie czas uruchamiania z HDD, bo z HDD
uruchamiam rzadko i w tym czasie zazwyczaj mogę zająć się czymś
innym. Natomiast ważna jest dla mnie eliminacja lagowania, które
naprawdę pochłania masy czasu -- niekiedy deficytowego... Ponadto
lagowanie wpływa destruktywnie na psychikę!!!

A jest tak jak już pisałem - w przypadku Linuksa system ładuje się szybciej niz z HDD, ale w przypadku W10 to już nawet z lupą nie idzie zaobserwować szybszego startu. Aktualnie, po kilku miesiącach od instalacja 10ka uruchamia się około 40sekund! Wniosek - zupełnie niepotrzebnie kupowałem ten dysk SSD.

-=-

SSD nad mechaniką góruje nie transferem, lecz czasem dostępu.
NVMe nadto oferuje o niebo lepsze kolejkowanie niż SATA/AHCI.

Czyli gdzie konkretnie mam szukać korzyści? Co użytkownikowi daje namacalnego  to "lepsze kolejkowanie"?

-=-

Niekoniecznie widzę różnicę w czasie uruchomienia słownika
JPiWO PWN z obrazka ISO:
- ulokowanego na HDD
- ulokowanego na Evo Samsunga
Obrazek spory (69 MB), nie podlega modyfikacjom, więc nie
fragmentuje się na HDD, głowica nie szaleje po całym dysku,
a reszta komputera tak sobie radzi z RAMką czy ogólną komunikacją...

Co innego Libre:
- z Evo ładuje się niemal bezzwłocznie.
      lecz
- start z HDD wymuszał głębokie ;) rozmyślania typu:
   zdążę uruchomić (przed świętami?) czy nie?...

Podobnie z masą innych programów -- czytanie PDF czytnikiem
leżącym na HDD to katorga, zaś czytanie PDF czytnikiem
leżącym na Evo motywuje do zamykania czytnika z byle powodu...
(łatwiej zamknąć cały czytnik niż kilka czy kilkanaście
otwartych nim PeDeeFów; nadto stale brakuje RAMek)

-=-

SSD, zwłaszcza NVMe przydaje się w obsłudze zleceń (wydanych
niemal jednocześnie) masy drobnych plików, które na HDD
zazwyczaj nie leżą pod ręką czy w keszach...

W10 lubi zlecać naraz masę czytanek i pisanek, jakby
nakłaniając do inwestycji w SSD, najlepiej w NVMe
z uwagi na obsługę kolejek, obarczanie CPU itd...

To NVMe jest w jakiś sposób lepsze od SSD na SATA?