Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Laptop z dwoma gniazdami M.2 na dwa dyski PCIe
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 28 May 2019 21:57:46 +0200

"Netx" 5ce990b5$0$17354$65785112@news.neostrada.pl

Z tych co ostatnio się interesowałem (nie wiem
czy są 4x4 czy raczej 3x4): 15" -> Dell Precision 7530

17" -> Dell Precision 7720, Dell Precision 7730, MSI GT72 - ale
w MSI nie wiem czy jest M.2 Pcie czy M.2 Sata. Natomiast miałem
MSI GT72 6QE i były w nim 3 gniazda M.2

Kombinowane -- w Dellach jeden slot M.2 jakoś koliduje z 2.5".
MSI ma stosowny chipset, ale nie widzę slotów.

IMO za rok nie będzie nowych laptopów z HDD
a i luźnych HDD nie będzie zbyt wiele. SATA
IMO na pewno odchodzi/odlata do niebytu a na
horyMzoncie ;) już v4 PCIe, więc pytam...

Mam jako "awaryjny/zapasowy" laptop Dell Precision M4800 i tam
jest dysk 2.5" sata. Wolałbym aby dyski 2.5 nie wychodziły ze
sprzedaży. Teraz do nowszego laptopa też rozważam czy nie dać
nowy dysk 2.5" SSD/Sata. Taki dysk w razie potrzeby awaryjnego
odczytu można łatwo wstawić w stację dokującą HDD albo mógłbym
wpiąć w starego Precisiona m4800. Bo M.2/nvme mam tylko w nowym
laptopie, więc jak się ten laptop zepsuje to dysk nvme u mnie
nie do odczytu w tej chwili.

BTW z tego co słyszałem to dyski SSD potrzebują być co jakiś
czas włączone do prądu aby się "odświeżyły" (cokolwiek to znaczy)
inacczej zapisane dane mogą przepaść. Tak więc w roli jakiegoś
większego magazynu HDD ma jeszcze rację bytu.

HDD też nie są pewne w 100% -- też warto przepisywać co jakiś czas.
(co trwa i trwa...)

Boje się czy w tej miniaturyzacji tranzystorów nie zbliżą się
niebawem do wielkości atomów, co ich skutecznie ograniczy.
A zwiększanie liczby

Do atomów IMO daleko...

półprzewodników bez zmniejszenia procesu = wzrost temperatury = większe
chłodzenia => większa głośność. Osobiście jednym z priorytetów u mnie
przy doborze sprzętu jest jego hałaśliwość. Przy zakupie laptopa np.
szukałem w sieci informacji o poziomie hałasu zwłaszcza w "idle".
Ładnie to jest wyeksponowane w recenzjach www.notebookcheck.net

Za jakiś czas wejdą ,,komputery kwantowe''?

--