Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Artykuł: Historia edycji tekstu w Polsce, czyli jak piraci s

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Artykuł: Historia edycji tekstu w Polsce, czyli jak piraci sami na siebie ukręcili stryczek
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Tue, 28 May 2019 21:13:25 +0200

"Filip454" qcjs6s$rr0$3@dont-email.me

"EDI" i "Notatnik". ;)

Całkiem ciekawy ten Edi. Jak ze zgodnością?

Poszukaj w Googlach. ;)

http://www.bitsavers.org/pdf/dec/pdp11/rsx11/RSX11M_V3.1_Dec77/1A_System_Reference_Information/DEC-11-OMBGA-A_D_RSX-11M_Beginners_Guide_Jun77.pdf

  The RSX-IIM Text Editor

W tymże Edim napisałem niejeden własny edytor, w tym
i edytor przydatny do pisania programów -- wpisanie
(przykładowo) w stosownym miejscu litery

dawało

  {TAB}WRITE(

i wyświetlenie nad edytowanym tekstem możliwości/podpowiedzi
'WRITE' i czytanie kolejnego klawisza po którym edytor mógł
znów napisać więcej niż ową literę, ukazując kolejne poziomy
,,wtajemniczenia''. ;)

Wpisanie slasza dawało skok na ,,pień'' a wpisanie spacji
dawało możliwość wpisywania czegokolwiek jako zwykłego tekstu.

Edytor służył do pisania programów nie tylko w Fortranie -- najpierw
wczytywał coś, co nazwałem słownikiem (trzeba było napisać różne
słowniki dla różnych kompilatorów -- różnych języków) i sprawdzał
poprawność tegoż słownika po czym wykorzystywał miejsce kodu (po
sprawdzeniu poprawności ów kod nie był potrzebny aż do końca pracy
programu) jako dane, dzięki czemu EXEk był mniejszy niż suma jego
wszystkich składowych. ;)

Nad wykorzystaniem ostatniego bajta tegoż kodu (jako bajta danych)
pracowałem w czasie ostatecznego uśmiercania tego komputera. Mówiono,
że będę płakał w czasie demontowania komputera, ale nie tylko nie
płakałem, lecz własnoręcznie ów komputer zdemontowałem po paru
latach w kilkanaście godzin -- chyba 3 dni po 4 godziny.

Wykorzystaniem ostatniego bajta sprawiało problemy, bo teoria
(RSX miał doskonałą dokumentację) nie pokrywała się z rzeczywistością.

Bajt to niezbyt wiele, ;) ale drążyłem temat ,,dla sportu''.
Znaczną część tegoż edytora napisałem już właśnie w tymże edytorze.
(co znacząco skróciło pisanie!)

Wchodzenie danymi (R/W -- nie tylko R) w kod nie było zabronione,
choć mogło być ryzykowne. Ale nawet bez tego wchodzenia można było
namieszać, choćby za sprawą modyfikowania wartości stałych w kodzie
tak, jakby były zadeklarowanymi zmiennymi.

W Fortranie poniższe coś:

 A=5

było identyczne dla stałych, jak i dla zmiennych -- można było tak
zmienić wartość zadeklarowanej stałej -- sypiąc program zupełnie.

Posypanie chodzącego programu nie wpływało na pracę innych osób
czy innych programów. (RSX to nie Win!)

-=-

Po latach napisałem (ale pod DOSa) program w C (Borlandzie)
tak, że najróżniejsze elementy tegoż programu nazwałem
niemal tak samo i długo przekonywałem odbiorcę programu
(pozdrawiam dr. Iwaszko? -- dobrze zapamiętałem nazwisko)
do niezmieniania **stałych**. ;)

BTW -- zleceniodawca zapłacił za program, choć do tego
programu dał mi niemal wszystko, co było pracochłonne.
(dał współrzędne pieczołowicie/pracowicie zebrane z mapy)
BorlandC miał gotowe funkcje rysujące w oparciu o te współrzędne.
(IMO zleceniodawca wiedział o istnieniu tychże funkcji w czasie
pertraktacji -- twierdził, że zna BorlandaPascala)

-=-

(; Wracając do EDIego -- był doskonały!!! ;)
I raczej nie było z nim problemów niekompatybilności.
Mój edytor, o którym wspomniałem wyżej, miał problem:

- albo mogłem skorzystać z dobrodziejstw nowych terminali (kody
  ANSI) co dawałoby nieporozumienia na starych terminalach, lecz
  oszczędzałoby czas na nowych

- albo musiałem zachować kompatybilność ze wszystkimi terminalami

- albo program (edytor) musiałby zgadywać, z jakim terminalem ma
  do czynienia, co powiększałoby wielkość (KB) programu...

Ostatecznie nie zdecydowałem się -- przygotowałem stosowne
podprogramy wykorzystujące kody ANSI, lecz nie włączyłem
ich; czekałem na lepsze czasy. ;) (wiedziałem od dawna,
że czasy RSX odpływają do niebytu na zawsze a komputer
wraz z terminalami czeka złomowanie)

--