Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] ip4 v ip6

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] ip4 v ip6
From: Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam>
Date: 12 May 2019 06:17:22 GMT
On Sat, 11 May 2019 23:11:07 +0000, Marcin Debowski wrote:
> To w jaki sposób realizowana jest kontrola dostępu do i z sieci lokalnej
> (jesli chcemy mieć kontrolę dostępu)?

Firewall stateful. Rozwiązanie istniejące od wczesnych lat '90 i znacząco
prostsze (a zarazem pewniejsze) od jakiejkolwiek implementacji NAT.

> Tak jakbym to robił na MACach
> sokor wszystkie adresy miałyby być unikatowe?

Nie rozumiem analogii do MAC - to nie ta warstwa. Firewalling przy IPv4
wykonuje się dokładnie tak samo, jak przy IPv6. Np. "sieć lokalna ma
dostęp do zewsząd, a cokolwiek innego odrzucam" - to jedna prosta reguła
skutecznie zastępująca bezpieczeństwo rzekomo zapewniane przez NAT.

> A dynamiczny przydział
> adresów w sieci z ograniczonym dostępem jest podobny czy różni się od
> IPv4?

Implementacja różna (NDP lub DHCPv6 zamiast DHCP, oraz ICMPv6 zamiast
ARP), ale z punktu widzenia użytkownika nic się nie zmienia - "podpinam
komputer do sieci i po sekundzie mam adres należący do lokalnej sieci".

Mateusz