Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] 5'25 we współczesnym pc

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] 5'25 we współczesnym pc
From: "Andrzej P. Wozniak" <uszer@poczta.onet.pl.invalid>
Date: Wed, 6 Feb 2019 23:05:48 +0100
Osoba podpisana jako Sebastian Biały <heby@poczta.onet.pl>
w artykule <news:q3cskt$quc$1@node1.news.atman.pl> pisze:

On 05/02/2019 21:16, Adam wrote:
Napisz jeszcze, że masz kolekcję dyskietek Stilon Gorzów :)

Miałem kiedyś kilka sztuk dyskietek bułgarskich, ale zagineły, dzisiaj
pewne warte majątek, ze 20zł jak nic. Dyskietki były, już niespotykanego
typu, WO. Miały też większą pojemnośc bo koperta była szersza o milimetr
od tych imperialistycznych, a i ilość materiału magnetycznego enkodowała
datę produkcji, minutę w zasadzie.

Jak nie wiesz czy nie pamiętasz, to przynajmniej nie zmyślaj.

Te bułgarskie dyskietki były marki ИЗОТ (Izot). A różnica wymiarów - to
raczej w odwrotną stronę, bo 1", czyli 25,4 mm, zaokrągla się w dół.
Masz zdjęcie dyskietki Izot JS 5283 z linijką na WikiCommons, zmierz sam
i przelicz:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/8-inch_floppy_disk_-_IZOT%2C_Bulgaria.jpg
Mnie wyszedł zewnętrzny rozmiar koperty 201-202 mmm, a powinno być 203,2 mm.

Dyskietka nie była zapisywana od brzegu do brzegu (wycięcie na głowicę miało
chyba 2" długości). Jej pojemność nie zależała zatem od tej drobnej różnicy
w średnicy, tylko od formatowania. Początkowo fizyczny rozmiar sektora był
zadawany na sztywno:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_sectoring
Tu masz dokumentację IBM podającą m.in. różne wielkości (pojemności)
sektorów:
http://www.cpm.z80.de/manuals/IBM_GA21_9182_4.txt
Tu zdjęcie dyskietki z podaną wielkością sektora:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Floppy_disk8inch.jpg
Tu jest orientacyjna tabelka różnych formatów i pojemności dyskietek:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dyskietka
A tu jest 8" STACJA dyskietek IZOT JS 5088 w akcji:
https://www.youtube.com/watch?v=c-T_t2ur520
Specyfikacji sprzętu JS nie mam pod ręką, więc nie napiszę, czy stacja
JS 5088 czytała dyskietki JS 5283, czy inne…

Miałem trochę taśm magnetofonowych szpulowych Stilon. Niektóre miały
ciekawą cechę: po przejściu przez tor odczytu na szpulę odbiorczą szła
sama taśma, już prawie przezroczysta.
Miałem kasety "tej marki" i nagrywałem na nich programy Atari. W normalnej
prędkości jako tako dawało rady, ale Bizzard na nich się wykładał. Po
latach zrozumiałem dlaczego: po kilku odtworzeniach z kasety 60min robiło
się prawie 90min.

Chyba pomyliłeś przyzwoite Stilony z Gorzowa z produktami marki Superton
pochodzącymi z fabryki Chemitex-Wiskord ze Szczecina. Tu możesz zobaczyć
obie kasety na bardzo popularnym wtedy stojaku:
http://audiohobby.pl/index.php?topic=236.1275
Trzeba przewinąć w dół, bo nie ma kotwic do poszczególnych wiadomości.

A tu inne komentarze na temat jakości obu firm:
https://forum.audio.com.pl/topic/9414-kasety-magnetofonowe/?do=findComment&comment=37614
https://www.speccy.pl/forum/index.php?PHPSESSID=7j52851n20gq9m99j94gtndkg2&topic=1397.msg17389#msg17389

Oczywiście ktoś mógł trafić na dobrą partię supertonów czy używać tylko
kaset C60, gdzie taśma była wystarczająco gruba…
Na temat samej taśmy trudno się wypowiadać, bo w Stilonie był na pewno
BASF i własna taśma na licencji BASF, ale była też Agfa i tu już nie
pamiętam gdzie, a archiwum Radioelektronika też nie mam pod ręką.
Jeśli zaś chodzi o resztę elementów kasety, to w supertonach chyba tylko
elementy metalowe nie wyglądały gorzej.

--
Andrzej P. Woźniak uszer@pochta.onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)