Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] BSOD-y po dołożeniu RAMu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] BSOD-y po dołożeniu RAMu
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Wed, 24 Sep 2014 21:44:18 +0200
Dnia Tue, 23 Sep 2014 22:34:02 +0200, kiszony napisał(a):

> Nie mam zintegrowanej grafiki.

Ja się na prawdę muszę solidnie wyspać w końcu. Nie wiem skąd mi się
ubzdurało, że P965 to musi integra być. :(

Odnośnie ilości widzianej pamięci w systmie - strona 2-14 instrukcji
obsługi: „Due to chipset limitation, this motherboard can only support up to
8GB on the operating systems listed below. You may install a maximum of 2GB
DIMMs on each slot, but only DDR2-533 and DDR2-667 2GB density modules are
available for this configuration”.

I znowu qrfa zagwozdka, bo Ty przecież - wnioskując z opisu - masz 4×1GB.

> Wypluło coś takiego:
>
> http://postimg.org/image/mockuz3pp/
>
> Mnie te cyferki niewiele mówią, ale można zauważyć pewną regularność w
> kodzie błędu.

Średnio fajnie - powtarza się SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION i do tego
ntoskrnl.exe. Szperałeś, co może być przyczyną takiej kombinacji?

> Mogę poprosić jaśniej, bo nie wiem o so cho.

Ściągnąłem manual, ale widzę, że tego ustawienia dostępnego nie ma. :-O

> Dokładnie na tej samej płycie.

W manualu, na stronie 2-13 stoi m.in.: „Always install DIMMs with the same
CAS latency”. Skłaniałbym się mocno do odpalenia kompa z jednym modułem
(najwolniejszym, z największymi opóźnieniami), skonfigurowanie w BIOS
podsystemu pamięci z palca pod parametry tego modułu i dopiero potem
dokładanie reszty.

> Chodzi mi o to, że komp dostał wyraźnego kopa po dołożeniu ramu, więc -
> między BSOD-ami - śmiga. ;)

Biorąc pod uwagę, że pierwsza z brzegu przeglądarka bez najmniejszych oporów
i raz dwa wpierdziela ponad 1GB ram, to co się dziwisz?

> Tak zrobię, tyle że ta płyta chyba nie ma możliwości ręcznego ustawienia
> timingów. Albo ja jestem leszcz i nie mogę tego znaleźć. ;)

Na szczęście ma możliwość. :D Przy czym spróbowałbym na początek zacząć z
niższym taktowaniem - ustawić moduły jako DDR-667. Aha - na _niekręconym_
procesorze. Czyli FSB na wartości nominalne. Konfigurację tego pieprznika
masz w BIOS w sekcji Advanced. I dalej -> Jumperfree Configuration. I tutaj:
- AI Tuning - Manual
- DRAM Frequency - DDR2-667 (potem sprawdzisz DDR2-800)
- Memory voltage - z tym sobie poradzisz :D

Potem masz opcję - o ile dobrze ten manual czytam: Advanced -> Chipset. I tu
bym zrobił:
- Configure DRAM Timing by SPD - Disabled

Pisałeś, że moduły masz (wszystkie?) z timingami 4-4-4-12 dla DDR2-800.
Wrzuć na początek jeden, ustaw 4-4-4-12 dla taktowania DDR-667.

I wtedy masz dostęp do ustawień (po "-" moje propozycje bazując na danych
Twoich modułów pamięci):
- DRAM CAS# Latency - 4
- DRAM RAS# o CAS# Delay - 4
- DRAM RAS# Precharge - 4
- DRAM RAS# Activate Precha - 12

[ It's better to reign in hell than serve in heaven.                       ]
[                                                            (John Milton) ]