Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] BSOD-y po dołożeniu RAMu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] BSOD-y po dołożeniu RAMu
From: kiszony <kiszony@gmail.com>
Date: Tue, 23 Sep 2014 17:25:35 +0200
Problem jak w temacie. Może ktoś coś doradzi.

Mój konfig:

C2D E8400 na standardowym taktowaniu
4x 1GB RAM Geil Ultra ddr2 800Mhz 4-4-4-12
GeForce 260 GTX
Asus P5B (najnowszy BIOS)
Win 7 64bit
Zasilacz OCZ ModXStream-pro 600W

Problem:

BSOD-y w zupełnie randomowych momentach

Opis:

Wszystko hulało, ale za mało było ramu, więc dokupiłem ostatnio 2x1GB. Dokładnie te same kości, co miałem wcześniej. Windows wykrył tylko 3GB (tzn. "zainstalowano 4GB, w użyciu 3GB - czy coś takiego)

Włączyłem w BIOS-ie opcję Memory Remap Feature i komp nie wstał. Po krótkiej żonglerce kośćmi udało mi się zobaczyć logo Windowsa, ale nic poza tym. Zapodałem pamięciom 2,10V i system ruszył. Wszystko działa, ale... no właśnie te BSOD-y.

Czasem po kilku godzinach grania, czasem przy ładowaniu systemu. Różnie. Pamięci przechodzą bez błędów test w MEMTescie, wszystkie 4 kości razem, jak i tylko w parach. Na procesorze świeżo nałożona pasta termoprzewodząca, wyczyszczony radiator, zresztą jego bym wykluczył, bo wcześniej nie było z nim problemu. Jego temperatura w BIOSI-e to 49 stopni. W stresie nie jestem pewny, bo speedfan daje mi 4 różne odczyty. Najwyższy z nich to ok. 70 stopni.

Próbowałem puszczać pamięci na 667MHz - nic nie dało. Próbowałem obniżyć taktowanie procesora - nic nie dało.

W googlach znalazłem wątek gościa, który miał chyba identyczny problem tylko z pamięciami Corsair. Napisał do producenta i odpisali mu:

"We do not recommend or support mixing memory even if it is the same specification. We can only guarantee memory modules will work as advertised if they are from the same kit. to upgrade your system to 4GB I would recommend purchasing a 4GB. Please use our online memory configurator to find a suitable 4GB kit: Learn & Explore"

Pytania:

Spotkaliście się z czymś takim? Miał ktoś 4 kości w dualu i może potwierdzić, że działało? Kupić 2x2GB, czy może płyta nie dźwiga takiej ilości ramu (mimo specyfikacji) i ją zmienić? Inne pomysły?