Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Łza się w oku kręci. XT - postęp.

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Łza się w oku kręci. XT - postęp.
From: Michal <quiarmainuf@dunflimblag.mailexpire.com>
Date: Thu, 07 Nov 2013 19:33:17 +0100
W dniu 2013-10-27 18:02, Piotr C. pisze:

> W czasach 486 były jeszcze: Cyrix, ST, UMC, nie wiem czy nie TI (texas
> instr.) oraz jakiś wynalazek pseudo-asynchroniczny na N. chyba, z dziwnym
> zegarem.

Pewnie chodzi Ci o NexGena NX586 - dość ciekawa konstrukcja, niestety
wymagająca dedykowanych płyt dla siebie. Przejeło ich AMD i na bazie
NX586 RISC zbudowali K6 po klapie z pierwszą swoją własną konstrukcją
(K5) - wcześniejsze były oparte na patentach i podwykonaniach dla
intela, z późniejszymi usprawnieniami od czasów 386DX i usprawnionych
486DX z powiększonym do 16kb cache L1 WriteBack.
Z jeszcze większych białych kruków to były Rise mP6- używałem różnych
CPU, ale tych poza kolekcjonowaniem nigdy w praktyce. Podobnie jak
Transmety Crusoe były bardzo rzadkie w PL - przy nich Winchipy czy
Cyrixy to masówka.

P.S.
Am5x86-133 i UMC U5S Super 40 mam do tej pory w kompletnych płytach na
chodzie (z pamięcią, grafiką Diammonda na VLB itp), choć ostatni raz
uruchamiałem to ładnych parę lat temu.

--
/MB