Re: minimalne wymagania wobec skretki dla 1000BASE-T

Autor: Piotr Wozniacki <p.wozniacki_at_wp.pl>
Data: Mon 29 Nov 2010 - 20:47:20 MET

"Piotr Wozniacki" <p.wozniacki@wp.pl> wrote in message
news:4ceee78c$0$21006$65785112@news.neostrada.pl...
> Witam,
>
> Lata temu, podczas wykonczanai domu, polozylem pod tynkiem zwykla skretke
> do Ethernetu. Teraz chcialbym ja wykorzystac, ale dziala tylko na 100
> Mbps. Wiem, ze 1000 Mbps wymaga specjalnej skretki jako minimum (standard
> Gigabit Ethernet je definiuje), ale czy jest w ogole mozliwe poprawienie
> czegos bez wymiany kabla?
Panowie,

Bardzo dzi臋kuj臋 za szeroki odzew, i interesuj膮c膮 dyskusj臋 - dla mnie bardzo
pouczaj膮c膮, jako 偶e nie jestem specem od infrastruktury sieciowej.

Przypomn臋, 偶e chodzi o "wyci艣ni臋cie" z istniej膮cego kabla typu Cat 5e
po艂膮czenia 1 Gbps; wszystkie urz膮dzenia (2 komputery i router) obs艂uguj膮
Gigabit Ethernet (teoretycznie- wg specyfikacji, praktyczie - po po艂膮czeniu
nawet podrz臋dnej jako艣ci kablami ok. 2m). Kabel, po艂o偶ony 8 lat temu pod
tynkiem, 艂膮cz膮cy dwa pokoje (d艂ugo艣膰 kilkana艣cie metr贸w), umozliwia艂 do tej
pory po艂膮czzenie o pr臋dko艣ci 100 Mbps.

Konsensus w艣r贸d dyskutuj膮cych jest taki, 偶e po odpowiednim zarobieniu wtyk贸w
RJ-45 (gniazdek u mnie nie ma), kabel do 100m d艂ugo艣ci r贸wnie偶 powinien
umo偶liwi膰 zestawienie 1000BASE-T.

Fachowiec, kt贸remu to zadanie powierzy艂em, odwiedzi艂 mnie 2-krotnie, i za
ka偶dym razem - przyznaj臋 to ze szczerym uznaniem - nie szcz臋dzi艂 wysi艂k贸w,
aby znale藕膰 przyczyn臋 niemozno艣ci uzyskania gigabitowego po艂膮czenia.
Zamontowa艂 (i zmarnowa艂) niezliczon膮 liczb臋 wtyk贸w RJ-45; sprawdza艂
wielokrotnie kabel specjalistycznym miernikiem - i nic, nadal tylko 100
Mbps... Zmontowa艂 nawet podobnej d艂ugo艣ci sw贸j w艂asny kabel (r贸wnie偶 Cat5e,
ale z drutami - m贸j ma linki) - i ten tak偶e nie "zagada艂" !

Postanowili艣my, 偶e zakupi i zmontuje dla mnie odpowiedniej d艂ugo艣ci kabel
conajmniej Cat 6, co umo偶liwi mi przynajmniej w razie pilnej potrzeby
realiizacj臋 gigabitowego po艂膮czenia - niestety, do najbli偶szego remontu z
kablem le偶膮cym na pod艂odze....

Mam wi臋c do Was pytanie: czy wiecie z w艂asnego do艣wiadczenia, 偶e
kilkunastometrowy kabel Cat5e _powinien_na_100_% dawa膰 1GBps, czy
powtarzacie tylko zas艂yszane opinie? Bo faktem jest, 偶e dwa r贸偶ne kable o
tej d艂ugo艣ci nie dzia艂aj膮, a 2-metrowe - 艂acz膮 1GBps bez problemu!

Ewentualnie, macie jakie艣 inne sugestie?

Pozdrawiam Wszystkich

Piotr