Re: Raid 5

Autor: Michal AKA Miki <jakistammichal_at_z.onetu.pl>
Data: Sun 10 Aug 2008 - 22:39:47 MET DST

Użytkownik "Seba_Fan" <Seba_Fan@poczta.onet.Skasuj-to.pl> napisał w
wiadomości news:g7mdrd$hph$1@news.onet.pl...

> Użytkownik "Giecze" <czechowski@post.#skasujto#.pl> napisał w wiadomości

> myslalem o tym, problem to 1:1 musi byc przy raid wychodzi tanio jeden
> tylko dysk, czyli 4 dyski + 1 dysk, a przy tym co piszesz 1:1 czyli 4
> dyski + musze kupic 4 dyski, bo nie jestem w stanie teraz wiedziec czego
> nie chce stracic, za duzy smietnik mam i nie jestem w stanie wszystkiego
> sprawdzic

Seba, ja ci dobrze zycze, ale jesli uwazasz, ze przez wiele lat jestes w
stanie trzymac ten komputer, to sie najpierw jeszcze raz zastanow :)
Do przechowywania danych sa jednak inne metody - plyty, tasmy streamerow,
dyski magnetooptyczne czy chociazby pamieci flash.
Do przechowywania danych NIE SLUZA zadne pamieci "rotujace" ani zadne
elektroniczne, ze wzgledu na ich z gory zdefiniowany MTBF - z gory zaklada
sie, ze to urzadzenie wczesniej czy pozniej padnie...

Przypuscmy, ze za lat 5 padnie ci plyta z tym RAIDem. Nie bedzie jej juz w
produkcji, i zalozmy, ze na allegro juz tez jej nie bedzie.
Pytanie 1 - jak odzyskasz dane?
Pytanie 2 - co bedziesz dalej robil z tym uszkodzonym komputerem? Bedziesz w
niego inwestowal?

Zmierzam do podobnej konkluzji, co Mariusz Kruk, chociaz trzeba przyznac, ze
nie wiedziec czemu, jakis chlopina nerwowy jest :)
Naprawde nie da sie zastapic backupu danych jakimkolwiek raidem. Wiec
powinienes najpierw sam sie zastanowic, czy chcesz miec archiwum na wiele
lat, czy tez po prostu dostepna duza ilosc danych. RAID5 jest rzeczywiscie
bardzo milym wynalazkiem (niestety stycznosc mam tylko ze sprzetowymi),
zabezpiecza ci owszem dane podczas pracy. Ale spojrz na to z perspektywy
jakiejkolwiek awarii za lat kilka czy kilkanascie.

Moge opowiedziec taka anegdotke z zycia wzieta (opowiadanie kolegi), ktora
nawet calkiem pasuje...
Kolega informatyzowal apteki w czasach pecetow z IBMa (nie bylo klonow
wtedy) - najstarsze maszyny to 286, dzialaja do dzis (maja grubo ponad 20
lat). Ale niestety zdarzylo sie, ze zepsul sie monitor (14" monochromatyczny
chyba bursztynowy). Niestety monitor nie mial normalnej wtyczki VGA 15
pinowej, tylko jakies inne badziewie, ktore wtedy IBM propagowal (komputer
byl wtedy w komplecie z monitorem). No i sie okazalo, ze calego peceta
trzeba wymienic, ale na nowych pecetach ten caly system juz nie dzialal :)
Rozwiazanie - naprawa monitora, okrutnie starego badziewia, ktora kosztowala
700zl netto :) - tyle wzial elektronik, ktory podjal sie tego zadania.
Oczywiscie apteka musiala pracowac, wiec nie bylo czasu na szukanie
alternatywnych rozwiazan...

Wez to pod uwage, kiedy mowisz "przechowywalnia plikow na wiele lat" :)
Jesli uwazasz, ze sa standardy, ktore nigdy nie umra, to powiedz, jakie to
standardy :)

Pozdrawiam
Michal