Re: Raid 5

Autor: Mariusz Kruk <Mariusz.Kruk_at_epsilon.eu.org>
Data: Sun 10 Aug 2008 - 22:48:47 MET DST

epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Michal AKA Miki"
>Do przechowywania danych sa jednak inne metody - plyty, tasmy streamerow,
>dyski magnetooptyczne czy chociazby pamieci flash.
>Do przechowywania danych NIE SLUZA zadne pamieci "rotujace" ani zadne
>elektroniczne, ze wzgledu na ich z gory zdefiniowany MTBF - z gory zaklada
>sie, ze to urzadzenie wczesniej czy pozniej padnie...

Ale oczywiście rozumiesz czym jest MTBF, prawda? Podobnie, jak wiesz, że
inne rodzaje nośników mają podobny parametr (choć może nie podawany
jawnie).

>Przypuscmy, ze za lat 5 padnie ci plyta z tym RAIDem. Nie bedzie jej juz w
>produkcji, i zalozmy, ze na allegro juz tez jej nie bedzie.
>Pytanie 1 - jak odzyskasz dane?
>Pytanie 2 - co bedziesz dalej robil z tym uszkodzonym komputerem? Bedziesz w
>niego inwestowal?

A to jest bardzo celna uwaga.

>Zmierzam do podobnej konkluzji, co Mariusz Kruk, chociaz trzeba przyznac, ze
>nie wiedziec czemu, jakis chlopina nerwowy jest :)

Jak się fafnasty raz to samo tłumaczy, można się zirytować.

>Naprawde nie da sie zastapic backupu danych jakimkolwiek raidem. Wiec
>powinienes najpierw sam sie zastanowic, czy chcesz miec archiwum na wiele
>lat, czy tez po prostu dostepna duza ilosc danych. RAID5 jest rzeczywiscie
>bardzo milym wynalazkiem (niestety stycznosc mam tylko ze sprzetowymi),
>zabezpiecza ci owszem dane podczas pracy. Ale spojrz na to z perspektywy
>jakiejkolwiek awarii za lat kilka czy kilkanascie.

Pierwszą podstawową rzeczą jest to, że RAID jest tylko narzędziem do
utrzymania ciągłości pracy. Ewentualnie, w szczególnych przypadkach,
poprawienia osiągów.

--
\------------------------/ Aww,  you  don't  like the Borg assimilating
| http://epsilon.eu.org/ |