Re: Dysk SATA na płytę bez SATA?

Autor: Michal Bien <mbien_at_uw.edu.pl.invalid>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 01:30:01 MET

Michal Kawecki <kkwinto@o2.px> wrote:

> Rzecz w tym, że ja bym już na Twojej Barracudzie systemu nie stawiał.
> Jest zbyt wolny,

            Wiesz postawilem swieze win2k na samym poczatku nowego Samsunga
SP2504C 250GB i pierwsze wrazenie - system startuje zauwazalnie szybciej.
Ale to tylko po postawieniu golego win2k z SP4. Po doinstalowaniu rollupu,
hotfixow, zaciagnieciu poprawek z WU, dodaniu firewalla i AV (NOD32 wiec
szybszego nie ma) + kilku stale uzywanych programow do startu (ATI Tool,
RMClock, DTemp, Miranda itp), poinstalowaniu czesci softu tak jak lubie
(nie startujacego automatycznie, ale pchajacego swoje biblioteki do
katalogow systemowych a dane do rejestru) juz nie widze praktycznie zadnej
roznicy w szybkosci startu miedzy tym nowym samsungiem 250 GB a barracuda
4, mimo ze wykres wyglada tak (24 kB):
http://mbien5.webpark.pl/HDD.png
Zwroc prosze uwagem, ze mimo wyraznie wyzszych transferow jeden z
kluczowych parametrow dla odczytu duzej ilosci malych plikow (jak przy
starcie OSa) czyli czas dostepu dla obu dyskow jest bardo podobny - przy
tej technologii i 7200 RPM ciezko to przeskoczyc bez narazania na szwank
glowicy, a dyski flash o duzych pojemnosciach czy chocby hybrydowe to
piesn przyszlosci. Dodatkowo przy starcie systemu przez dosc dlugi czas
dysk i tak sie w duzej czesci nudzi czekajac na urzadzenia itp. - co prawda
microsoftowego BootVisa nigdy nie udalo mi sie odpalic (chyba wymaga XP),
ale sadzac po analogiach z wykresu bootchartd na tej samej maszynce to
i tak dysk prawie nigdy nie osiaga w czasie bootowania pelnej
przepustowosci, wrecz jest ona minimalna przez prawie cala aktywnosc dysku.
Polecam chocby http://linux.prinas.si/galerija/displayimage.php?pos=-386
- z win32 jest zapewne podobnie, wiec liczy sie przede wszystkim czas
dostepu. Tak wiec ta roznice moze zauwazy sie ze stoperem w reku,
normalnie ciezko ja wychwycic przy tych dwu dyskach mimo sporej roznicy
w maksymalnej przepustowosci.

> no i kończy się jego żywot od strony mechaniki.

            Nie bylbym taki pewnien - lozyska hydrodynamiczne stosowane juz
w Barracudzie 4 maja wyraznie wieksza trwalosc niz typowe mechaniczne,
a trwalosc dyskow gwarantowana przez producenta (chyba ze ma sie pecha
to moze zepsuc sie i pierwszego dnia) to typowo 5 lat, ale 5 lat PRACY.
Ta Barracuda wg SMART ma przepracowane dopiero ~1,5 roku.
No i ja generalnie dbam o dyski - jeszcze zaden mi nie padl przez te
~17 lat, najstarszego WDka 40 MB sprzedalem daaaawno temu, ale kolejny
Maxtor 80MB 7080AT z gigantycznym buforem cache 18kb dzialal mi jeszcze
~miesiac temu, do czasu gdy nie wpadlem na genialny pomysl ze mi i tak nie
bedzie potrzebny to go sobie rozbiore i poprzygladam sie wnetrzu, jak sie
okazalo przydalbymi sie teraz jako maly HDD do wystartowania i uspienia.
oraz wystawienia na ekstremalne warunki temperaturowe na strychu, wiec
jakby padl to by mi nie bylo szkoda.

> To samo będzie za dwa-trzy lata z dyskiem zakupionym dzisiaj. Takie
> przestarzałe dyski znakomicie nadają się natomiast do zewnętrznej
> obudowy USB. Kłopot tylko w tym, że koszt takiej obudowy potrafi
> przewyższyć wartość dysku...

            Dlatego sprzedaje ja kupmlowi po przyzwoitej cenie jako jego
drugi dysk 80 GB do kieszeni - backupy itp. W sumie na Allegro moznaby
wziac wiecej (zdziwilo mnie dosc mocno ze tekie uzywane w koncu
Barracudy4 jesli nie sa uszkodzone koncza aukcje w okolicach 120 zl
(100-140 zl wg zakonczonych), jak widac okreslenie AlleDrogo nie wzielo
sie znikad, ale wolalbym nie powierzac dysku poczcie bo wiem jak traktuje
przesylki, a to jednak dosc delikatne urzadzenie i w przypadku uszkodzenia
w transporcie moglaby wyniknac nieprzyjemna sytuacja.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> Michale, NCQ daje może dwa-trzy procent więcej, a i to zależne jest
> od implementacji.

            Dlatego pisalem ze niewielki. Liczylem bardziej na zmniejszenie
tluczenia sie glowicami dzieki NCQ , ale widze ze ten SP2504C o dziwo
tlucze sie bardziej od poprzedniego SP1213N. Najwyzej ustawie sobie go
pozniej na nizszy prog AAC by to zminimalizowac, bo sam silnik NIDECa
jest cichutki.

> Dobra konstrukcja dysku PATA z powodzeniem może
> zrównoważyć brak NCQ, dowodzą tego testy. Znasz ten link?
> http://www23.tomshardware.com/storage.html

            Kiedys przegladalem, ale dziekuje za przypomnienie.

--
Pozdrawiam, Michal Bien
mailto:mbien@mail.uw.edu.pl