Re: Dysk SATA na płytę bez SATA?

Autor: Michal Kawecki <kkwinto_at_o2.px>
Data: Sat 20 Jan 2007 - 21:17:59 MET

"Michal Bien" <mbien@uw.edu.pl.invalid> wrote in message
news:Xns98BEA5F423D61mbien@127.0.0.1...

> Bez przesady - dyski rozwijaja sie bardzo wolno. Swoja
> Barracude IV 80 GB kupilem w polowie 2002 r. czyli ~4,5 roku temu
> i do tej pory sluzyla mi dobrze - pojemnosc nadal OK (sporo w
> sklepach jest jeszcze sprzedawanych dyskow 80 GB), z szybkoscia
> nadal jest niezle a cisza nie do pobicia przez wspolczesne dyski.
> W sumie pozbywam sie jej z zalem, bo po prostu zabraklo mi juz
> miejsca na kontrolerze PATA, a nowe plyty maja tylko 2-3 PCI 2.x
> wiec nawet kontrolera nie ma jak dodac - i tak brakuje miejsca na
> karty multimedialne i sieciowe :/

Rzecz w tym, że ja bym już na Twojej Barracudzie systemu nie stawiał.
Jest zbyt wolny, no i kończy się jego żywot od strony mechaniki. To samo
będzie za dwa-trzy lata z dyskiem zakupionym dzisiaj. Takie przestarzałe
dyski znakomicie nadają się natomiast do zewnętrznej obudowy USB. Kłopot
tylko w tym, że koszt takiej obudowy potrafi przewyższyć wartość
dysku...

> W transferze nie, bo typowe wspolczesne dyski wyciagaja
> ~70 MB/s, ale co z NCQ? Jak to sie sprzwdza w praktyce jak juz
> jest standardowo i obowiazkowo w specyfikacji SATA2. PRzy zapisie
> duzej ilosci malych i rozsianych danych (praca OSa, pliki
> konfiguracyjne, logi) itp. powinno miec to niewielki wplyw na
> wydajnosc i zwiekszanie zywotnosci dysku - w koncu to AFAIK
> technologia poniekad sciagnieta z SCSI gdzie bylo od dawna i
> stanowilo jedna z zalet tej architektury jesli chodzi o szybkosc
> przy wielodostepie.

Michale, NCQ daje może dwa-trzy procent więcej, a i to zależne jest od
implementacji. Dobra konstrukcja dysku PATA z powodzeniem może
zrównoważyć brak NCQ, dowodzą tego testy. Znasz ten link?
http://www23.tomshardware.com/storage.html

--
M.   [MS-MVP]
/odpowiadając na priv zmień px na pl/