Re: Dysk SATA na płytę bez SATA?

Autor: Eneuel Leszek Ciszewski <prosze_at_czytac.fontem.lucida.console>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 15:46:32 MET

"Michal Bien" Xns98BFF436A46mbien@127.0.0.1

MK> no i kończy się jego żywot od strony mechaniki.

> Nie bylbym taki pewnien - lozyska hydrodynamiczne stosowane juz
> w Barracudzie 4 maja wyraznie wieksza trwalosc niz typowe mechaniczne,
> a trwalosc dyskow gwarantowana przez producenta (chyba ze ma sie pecha
> to moze zepsuc sie i pierwszego dnia) to typowo 5 lat, ale 5 lat PRACY.
> Ta Barracuda wg SMART ma przepracowane dopiero ~1,5 roku.

5 lat to czas gwarancji. Dysk powinien w normalnych warunkach pracować/wytrzymać dłużej.

> No i ja generalnie dbam o dyski - jeszcze zaden mi nie padl przez te
> ~17 lat, najstarszego WDka 40 MB sprzedalem daaaawno temu, ale kolejny

Dla mnie padał tylko DTLA IBMa. I wiem na pewno, że padał z przegrzania,
choć z i nnej strony trudno go było nie przegrzewać. Mogłem przykręcić
sanki z dyskiem do obudowy, przez co temperatura by spadła, ale czy to
by uchroniło go przed padami -- nie wiem. (wątpię)

> Dlatego sprzedaje ja kupmlowi po przyzwoitej cenie jako jego
> drugi dysk 80 GB do kieszeni - backupy itp. W sumie na Allegro moznaby
> wziac wiecej (zdziwilo mnie dosc mocno ze tekie uzywane w koncu
> Barracudy4 jesli nie sa uszkodzone koncza aukcje w okolicach 120 zl
> (100-140 zl wg zakonczonych), jak widac okreslenie AlleDrogo nie wzielo

Nowa Barracuda 250 GB kosztuje 3 razy więcej i to świadczy chyba o czymś.
(o tym, że ludzie zaczynają cenić dyski i wierzą w ich długi żywot)

> Dlatego pisalem ze niewielki. Liczylem bardziej na zmniejszenie
> tluczenia sie glowicami dzieki NCQ ,

To się zawiedziesz. :) NCQ nie tylko nie zmniejsza tłuczenia,
ale wręcz odwrotnie -- potrafi zwiększyć. Tak wynika z tych
danych o algorytmach kolejkowania, jakie do mnie dotarły.

Ciekawe, czy te dyski ATA będą się uczyły sposobu kolejkowania.
Jeśli tak -- to być może będą lepsze kolejkowania. Na razie może
się tak przytrafić, że dysk potłucze dodatkowo głowicami, ale
zysku w czasie odczytu nie będzie.

--
   .'O`-'     ., ; o.'    leszekc@@alpha.net.pl    '.O_'