jaką konfigurację RAID polecacie

Autor: micz <micz81_at_yahoo.com>
Data: Thu 18 Jan 2007 - 10:13:53 MET

Witam!
Nie znam się na RAIDzie, a chcę usprawnić działanie kompa.
Konfigurację mam całkiem sensowną, a jakoś tego nie czuję w
trakcie pracy - brak mi tylko RAIDa :) Pomyślałem, że nie na
wszystkim muszę się znać i zapytam specjalistów, co zrobić z taką
konfiguracją:

- ASUS P5B Deluxe
- Intel Core 2 Duo E6600
- 2 GB RAM DDR2 Patriot Dual Channel (Frequency 400MHz)
- Zasilacz 380W Tagan TG380-U01
- Dysk SATA-II 250GB WD2500YD
- System WinXP PRO SP2

Do tego mam jeszcze 3 dyski IDE "luzem"
- 200GB WD2000JB (podpięty w kieszeni USB2.0)
- 60GB WD600JB
- 40GB Maxtor DiamondMax Plus 8
i zamierzam kupić drugiego identycznego SATA WD2500YD

i problem mam taki... że nie wiem co z tym zrobić.
Zależy mi na szybkości kompa, bo z powodu powolnej pracy dysku
trochę jakby nie czuję mocy procesora :)
Ale i na bezpieczeństwie danych - pracuję z materiałami video,
których backupowanie na DVD jest nie zawsze możliwe z powodu
objętości.

I w związku z tym wszystkim mam pytania:
1. Czy dokupienie drugiego identycznego SATA i spięcie obu w RAID,
poprawi ogólną wydajność kompa?
2. Czy możecie polecić jakąś inną konfigurację (zanim kupię tego
drugiego SATA :)) - czytałem tu gdzieś o spięciu 5 dysków z
których jeden jest "HotSwapem" dla pozostałej czwórki?
3. Finalnie, ale uczciwie :) - odeślijciemnie gdzieś, gdzie RAID
wytłumaczony jest jak krowie na granicy (przynajmniej podstawy).
Szukałem w Googlu, ale znalazłem tylko FAQ po angielsku opisujące
typy RAIDu

Pozdrawiam i dzięki z góry za pomoc